nabla(x²+y²+z²) met x, y en z in functie van t. Is dan de uitkomst: (2 x, 2 y, 2 z) of moet er nog naar verder worden afgeleid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp niet wat je schrijft. Wat is 'nabla'? Mijns inziens is dit geen vergelijking of functie, hij is niet volledig. Misschien komt deze vraag uit een schoolboek. Kun je dan misschien de gehele opgave overnemen op goeievraag.nl? Ik verwacht dat het dan voor eventuele beantwoorders duidelijker zal worden.
Reddie
12 jaar geleden
@Nomen, hij komt van een universiteitsboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lofihi: Als ik vragen mag: welke cursus?

Antwoorden (2)

Je moet inderdaad nog naar t differentiëren (kettingregel).
Dus (2x dx/dt, 2y dy/dt, 2z dz/dt).
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onjuist: nabla is een vector-operator en "zegt niets" over tijdsafhankelijkheid of het differentiëren naar t.
Daarnaast: je functie bevat geen t, is dus constant en differentiëren zou dus de nulvector opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ruiter46 Het bevat wel t? De x,y,z bevatten toch t?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het is x(t), y(t), z(t), maar blijkbaar is het dus niet nodig. Al begrijp ik niet meteen waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lofihi: de operatie die we uitvoeren is het differentieren naar {x , y, z}. Dan verkrijgen we dus {2x, 2y, 2z} Waarom zou het nogmaals MOETEN?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@svdongen: je hebt helemaal gelijk.
Aangenomen dat met nabla de den-operator wordt bedoeld, en met nabla(...) dus grad(...) wordt bedoeld is het volkomen juist. Er hoeft verder niks te gebeuren.

x,y,z, zijn namelijk al functies van t dus is er een zekere t-respect aanwezig. Ik weet niet echt hoe ik dit helder moet formuleren, maar mij lijkt het zo correct MITS JE GRADIENT bedoelt.

(Je hebt namelijk 3 operaties met nabla:
Gradient: scalair systeem --> vector.
Divergence: vector field --> scalair.
Rotatie: vector field --> vector. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel inderdaad de gradient. En bedankt vermelden van die 3 operaties, ik ben deze benamingen nog niet in de cursus tegengekomen, buiten de gradient.