Er bestaan cijfers, getallen en nummers.

Als je het helemaal zuiver op de graat wilt stellen, moet je de volgende definities gebruiken:

Cijfers:
We hebben er tien van: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Meer cijfers zijn er niet in ons talstelsel. Cijfers zijn in die zin vergelijkbaar met letters.

Getallen:
Getallen worden gevormd uit cijfers. Getallen zijn te vergelijken met woorden. 125 is een getal. 6 is ook een getal. Het getal 125 bestaat uit drie cijfers, het getal 6 bestaat uit één cijfer. Vergelijk: het woord 'boek' bestaat uit vier letters, het woord 'u' bestaat uit één letter.

Nummers:
Een nummer is een getal dat wordt gebruikt om iets een volgnummer te geven, zodat je dingen op een bepaalde volgorde kunt zetten. Voorbeelden zijn startnummer en huisnummer. Ook getallen die worden gebruikt ter identificatie worden nummers genoemd: rijbewijsnummer, chassisnummer.

7 kan bijvoorbeeld zowel cijfer, getal, als nummer zijn. 25 kan alleen getal of nummer zijn. --5 kan alleen getal zijn.

In de praktijk worden deze drie begrippen vaak door elkaar gebruikt. Eigenlijk vreemd, want als ik zeg 'de letter "tafel"' in plaats van 'het woord "tafel"', kijkt iedereen je raar aan. Kennelijk begrijpen we letters en woorden beter dan cijfers, getallen en nummers.

Toegevoegd na 3 uur:
Toevoeging n.a.v. de opmerking van Bitch7:

'Nummer' is oorspronkelijk datgene wat ik hierboven heb uitgelegd. In de loop van de tijd is 'nummer' ook gebruikt gaan worden voor algemene identificatie-dingesen.

Zo heb je niet alleen huisnummers 2, 4, 6 enzovoort, maar ook huisnummer 6A, 6B of "4 hoog achter" of "2 zuidzijde". De toevoeging is onderdeel geworden van het begrip 'nummer'.

Hetzelfde geldt voor artikelnummers. Ook daar worden letters, streepjes enzovoort inmiddels als onderdeel van een artikelnummer beschouwd. Het artikelnummer kan dan bijvoorbeeld HA14/17.1-3BC zijn.

Dit is een oprekking van het oorspronkelijke begrip "nummer" dat alleen diende om iets, letterlijk, te kunnen nummeren - nummeren in de zin van tellen of opsommen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit onderscheid is ook niet goed. Zie mijn toevoeging

Andere antwoorden (9)

Een cijfer is gewoon een cijfer zoals een 1 een 300 of een 4

Een nummer is natuurlijk ook een cijfer of reeks maar staat of verwijst naar iets . Je huis nummer of je reg nummer of je banknummer enz .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een nummer is opgebouwd uit cijfers,en geeft iets aan dmv die cijfers,een rangvolgorde bv 1e plaats,of derde,en als je een serienummer wil maken heb je de losse cijfers nodig om dit op te bouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een nummer duidt iets aan, het is eigenlijk een naam bestaande uit cijfers, en deze wordt vaak ook niet meer gewijzigd, zoals je huisnummer, of bijvoorbeeldserienummers. Een cijfer is iets om een hoeveelhei aan te geven, waarbij afgesproken is dat bijvoorbeeld 4 uit 2x2 bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Min of meer hetzelfde als het verschil tussen letters en een woord.

Cijfers hebben we er niet zo veel van : 1,2,3,4,5,6,7,8 en 9. En natuurlijk de 0. Met die cijfers kun je een getal maken.

Een getal kan bestaan uit één cijfer, zoals een rapportcijfer , of uit meerdere cijfers. (Bedragen van hoge getallen bijvoorbeeld, of de cijfers van je pincode, of de opgaven in een berekening).

Een nummer geeft een relatie tussen het getal en iets anders aan , een rangorde of een herkenningsteken. Bijvoorbeeld een rugnummer, een huisnummer of een sofinummer, een bankrekeningnummer. En een nummer kan ook bestaan uit één tot een heleboel getallen.

Cijfer en getal worden nog wel eens door elkaar gehaald.

Toegevoegd na 39 minuten:
Sorry, laatste woord getallen moet natuurlijk cijfers zijn ; ik heb ze ook niet altijd allemaal op een rijte :lmao:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, nou weet ik het zeker ; iemand zit het er weer gewoon om te doen. Wat ongelofelijk kinderachtig zeg.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkeerd gezegd. Een cijfer 3 als synbool is een 3 waar hij ook staat. Een 3 als nummer heeft een waarde die afhamkelijk van zijn plaats in een rijtje cijfers. De vraag ook niet goed gesteld. Had moeten zijn cijfers als synbool en cijfers als nummer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een heel andere vraag die vragensteller duidelijk niet genoemd heeft ; als je hem en zijn vragen kent zul je wel begrijpen dat hij het voornamelijk taalkundig bedoeld. (Cijfers, getallen en nummers hebben namelijk ook nog een taalkundige functie).
Ik zie dat je je eigen nogal onbegrijpelijke (voor niet wiskundigen) antwoord hebt verwijderd, want met decimaal of octagonaal of zelfs binair rekenen, heeft het natuurlijk niets van doen.
123 als symbool (rugnummer, serienummer, rekeningnummer...) is één, twee, drie en meer niet. Je kunt niet vemenigvuldigen of optellen.
(Artikel) 13 (toetsenbord) + Artikel 15 (Mp3 speler) is zeker niet gelijk aan artikel 28 (strijkijzer).

123 als getal is 3 + 2 * 10 + 1 x 100 Je zou daarom eigenlijk noeten zeggen 123 decimaal, want octaal is het
3 + 2 * 8 + 1 * 64
Mijn uurloon 123 + jouw uurloon 456 is samen een uurloon van 579

Toegevoegd na 4 uur:
De antwoorden gelezen hebbend, blijkt de verwarring duidelijk. Je moet onderscheiden:

je hebt cijfers en letters
je hebt getallen, nummers

Met getallen kun je rekenen en met nummers niet.

Getallen bestaan uit cijfers in het decimale systeem, Nummers bestaan uit cijfers en/of letters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt voor de hand. Als ik Babyface een beetje ken, wil hij weten wanneer hij cijfer of nummer in een zin moet gebruiken, niet hoe hij octaal moet rekenen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heeft jij ietje meer geleerd hierover, ik had eigenlijk nog een binair voorbeeld moeten geven, want dat is nog belangrijker, lieve Marleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar binair ken ik al, en ik vrees dat ook dat babyfaces vraag niet beantwoord ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1111011 trouwens.
We leven momenteel in het jaar MMIX.

MMIX is een nummer omdat het opgebouwd is volgens een bepaald nummersysteem. (Het Romeinse in dit geval.) Nummers zijn opgebouwd uit een of meer tekens die tezamen een bepaald getal representeren. Hoe dat combineren precies werkt is afhankelijk van het gebruikte nummersysteem. En welke tekens gebruikt worden is daar ook afhankelijk van. Die tekens worden cijfers genoemd. De Romeinse cijfertekens zijn I, V, X, L, C, D en M.

Het bekendste nummersysteem is het decimale stelsel. Die gebruikt de cijfers 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een nummer bestaat uit cijvers.
Cijvers niet uit nummers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt niets uidrukken als je zegt: Ik heb een cijfertje gemaakt maar je kunt wel zeggen>>>> enz enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ziedaar...! Toch weer een nummertje
Een cijfer duidt op een hoeveelheid, iets telbaars. Een nummer duidt op een ordening, een referentie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een getal duidt op iets telbaars een cijfer niet op zich. Is alleen maar een karakter