Snapt iemand vergelijkingen oplossen met breuken? en dan aub met uitleg&tussenstappen graag vb deze som: 1/2x - 1/3 =1/3x + 6 & 1/7x - 1/5=1 alvast TY

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1K
Reddie
12 jaar geleden
gast93063, help ons uit de onzekerheid. Staat de x in de noemer of niet.

Antwoorden (3)

De eerste: vermenigvuldig alles met 6x. Je krijgt dan
3 - 2x = 2 + 36x
De rest is dan simpel, maar bedenk wel dat x niet nul mag worden, want dan is de vergelijking ongeldig.
Hier is dat geen probleem, want x = 1/38
De tweede bedenk je zelf dan wel
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
x mag wel 0 zijn, hoor, ze staan immers niet in de deler... Alleen komt het dan niet uit, want 3=nie2, natuurlijk.
Reddie
12 jaar geleden
wnip, ik vatte de vergelijking op als zijnde de x in de noemer. Maar, zoals je al zegt, x is niet nul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij wordt hier een foutje gemaakt of niet? (zie mijn antwoord.)
( 1/2 ) x ( - 1/3 ) = ( - 1/6 ) x ( - 6/1 ) = 1

( 1/3 ) + ( 6 ) = ( 2 ) x ( 1/2 ) = 1

( 1/7 ) x ( - 1/5 ) = ( - 1/35 ) x ( - 35/1 ) = 1

( min ) x ( min ) = ( plus )
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij klopt het eerdere antwoord niet. (Sorry als ik zelf een fout maak, het is alweer een aantal jaartjes geleden dat ik wiskunde heb gehad)
Het is inderdaad handig om alles eerst te vermenigvuldigen met 6x, maar naar mijn idee krijg je dan
3x^2-2x = 2x^2 + 36x
x^2= 38x
x=38

Wat je ook zou kunnen doen is:
1/2x - 1/3 = 1/3x + 6
3/6x-1/3 = 2/6x + 6
1/6x = 6 1/3
x= 38

Je andere som:

1/7x - 1/5=1
1/7x = 1 1/5
1x = 8 2/5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt!