Zijn percentages boven de 100 toegestaan?

Bijvoorbeeld: 150%

Nog een voorbeeld: Ik weet het 200% zeker.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
8.1K

Het beste antwoord

Hangt van de context af. Er zijn situaties waar dit mogelijk is.
De eigenlijke betekenis van procent is per honderd. Meer dan 100 per 100 is in principe niet mogelijk. Het wordt echter ook gebruikt als 'indexgetal' zoals dat in de economie wordt genoemd, dus vergelijking van een bepaald basispunt. Als het nieuwe punt hoger is dan het basispunt, kan er inderdaad een percentage hoger dan 100 uitkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja dat kan, als het maar aan de definitie voldoet...

Toegevoegd op 29-05-2009 19:20:15
ik kan toch 200% van mijn aankoopbedrag terugkrijgen, of niet?

dan krijg ik dubbel terug...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je 200% van je aankoop bedrag terugkrijg krijg je 2 maal 100% van je aankoopbedrag terug.
Jaah, waarom niet? Jouw auto is waarschijnlijk 600% meer waard van de mijne.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6 x zo veel waard. en niet 600%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als bvb's auto 600% meer waard is dan die van mmm, is bvb's auto 7 x zoveel waard, niet 6 x. Tenzij de waarde nul is.
de antwoorders hierboven geven goede voorbeelden. Maar een stelling kun je niet meer dan 100% zeker weten. Het gaat namelijk om die ene stelling en het is onmogelijk om die 2 of 1,5 keer zeker te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ik je vraag begrijp. Jij denkt natuurlijk % betekent per 100, en je kunt nooit meer dan 100 per 100 hebben. In dat opzicht kan het dus niet.

Echter, wanneer je 100 vergelijkt met 700 dan is 700 7 keer zoveel wat je dus kunt uitdrukken als 700%.

Bovendien staat er niets in de richtlijnen over percentages, dus op GV mag het gewoon ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
procent betekent domweg 'iets' per honderd (pro cent)

dus waarom niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is, bij stellingen of meningen, een (foutieve) overdrijving. Deze is echter ingeburgerd in ons taalgebruik. Iets niet 100% maar 150% weten geeft nadruk aan een stelling. Je kijkt overigens lelijk op je neus als iemand dan anders bewijst. Dan ga je voor 200%, dus dubbel de boot in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die BvB;

Als jij het nodig vindt om percentages te overdrijven om iets kracht bij te zetten dan krijg je daar echt geen straf voor, dus dat mag. Rekenkundig mag het ook en moet het soms zelfs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel om te overdrijven, denk ik. Bijvoorbeeld zoals jij zegt: 200 % zeker... dan kan je iemand overtuigen dat je het weet. Maar er bestaat natuurlijk niet zoiets als 200 % korting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel hoor: bij 200% korting krijg jij het bedrag, in plaats van dat je het moet betalen. %-)
in de context waarin jij het bedoel is het inderdaad een zeer onzinnige uitspraak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan met aandelen een rendement van 150% per jaar halen. Da's geen probleem. (Nou ja, wiskundig dan. En "ik kan"... ik wens dat ik dat zou kunnen...)

Zimbabwe heeft een inflatie van een paar honderd (of is het een paar duizend) procent per jaar.

Als mijn overbuurvrouw en ik een coopertest doen, zou ik mij schamen als ik niet minimaal 1500% verder zou komen dan zij (ze is oud en stapschuifelt voort).