Hoe bereken je de kans dat wanneer je een aantal willekeurige getallen neemt, er geen enkele keer hetzelfde getal bij zit?

Bijvoorbeeld als ik 10 keer een willekeurig getal neem, uit een range van 1 t/m 50.
Uitgaande van een random generator of een dobbelsteen, dus iets waarbij je als persoon geen invloed op het getal hebt, en waarbij getallen niet op kunnen raken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik even wil zeggen dat je nu 2 verschillende dingen zegt:
namelijk de 6 getallen op de dobbelsteen
en de getallen 1 tm 50
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ja de dobbelsteen was alleen als voorbeeld om mee aan te geven dat het iets is dat echt willekeurig is, en waarbij het voorgaande getal geen invloed heeft op de komende. En de getallen die ik noem zijn ook maar een voorbeeld, ik wil weten hoe ik het kan berekenen.
Maar misschien heb ik dat inderdaad niet zo duidelijk geschreven, bedankt voor je aanvulling.

Antwoorden (1)

Als je k ballen trekt uit een vaas met n verschillende ballen en je de legt de getrokken bal telkens terug, dan kan je die kans als volgt berekenen.

De eerste bal kan je altijd trekken, dat is een kans 1
Voor de tweede bal zijn n-1 van de n mogelijkheden goed
dat is een kans van (n-1)/n
Voor de derde bal zijn n-2 van de n mogelijkheden goed
dat is een kans van (n-2)/n
...
Voor de k-de bal zijn n-(k-1) van de n mogelijkheden goed
dat is een kans van (n+1-k)/n

Vervolgens vermenigvuldig je al die kansen, en je hebt je antwoord, zie het plaatje voor een formule.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Concreet: 50/50 x 49/50 x 48/50 x 47/50 x ... x 42/50 x 41/50
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als je 3 ballen neemt, is de kans 50/50 x 49/50 x 48/50, als je 4 ballen neemt, is de kans 50/50 x 49/50 x 48/50 x 47/50, enzovoorts?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt