Maakt zuinig rijden echt verschil in kilometers afstand?

Kom je in kilometers verder met je auto als je:

Circa 100 km/u rijdt om onder de 3000 toeren te blijven rijden, dus zuiniger rijdt met je benzine.

Of als je 130 km/u rijdt en dus sneller benzine verbruikt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
2.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Je geeft zelf al het antwoord harder meer benzine.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat snap ik. Maar als je harder gaat verbruik je wel meer benzine, maar verplaats je je ook sneller. Dus maakt het dan uiteindelijk wel of geen verschil in kilometers?
ronron1212
7 jaar geleden
Ja natuurlijk gebruik je meer benzine als je harder rijdt de motor moet ook harder werken.
Erna55
7 jaar geleden
Het benzineverbruik wordt uitgedrukt in liter per afgelegde kilometer.
Met 100 km/ uur is het verbruik 1 op 20 . Tank 30 liter = 600 km
Met 130 km/ uur is het verbruik 1 op 15 . tank 30 liter = 450 km .
In het laatste geval ben je wel sneller door de tank heen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of terwijl, voor zelfde afstand ben je door harder te rijden er wel eerder maar heb je ook meer brandstof verbruikt om er eerder te komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 Het gaat om het volgende (zover als ik de overdenking van de vrager begrijp). Ik rij 100 km/u ik verbruik 1 op 10,
daarna rij 200 km/u. Verbruik ik dan nog steeds 1 op 10, maar omdat ik sneller rijdt raakt mijn tank ook 2 keer zo snel leeg (maar maak ik nog steeds evenveel kilometers met een tank omdat ik ook 2x zo hard rijdt)
Of wordt het verbruik per kilometer hoger 1 op 8 of 1 op 7? En is het dus echt onvoordelig om hard te rijden? Die natuurlijkheid is niet zo klaarblijkelijk. De motor moet harder werken en mag dus ook 2x zo snel door de benzine heen gaan bij een 2 zo hoge snelheid (dat is inderdaad logisch), maar dat is zo blijkt nog niet voldoende, er moet wel 4x zoveel benzine door heen per tijdseenheid als we paulus811 moeten geloven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja meer gebruik per km . Dus of op een liter 10 km of op een liter 15 km . Ja je bent er een fractie sneller . Maar bij een auto wordt het gebruik per km uitgedrukt . Bij boten spreekt men vaak zoveel liter per uur bij dit of dat toerental . Elektrische auto's hebben een kortere range ( actieradius) bij hogere snelheid . Ja dus het maakt enorm uit . De rijwind neemt ook extreem ( progressief ) toe boven de 100km zelfs extreem . Dus de tegendruk en het hogere toerental veroorzaakt een veel hoger verbruik .
dudemeister
7 jaar geleden
90 in z'n 5 is de beste comi
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar stel het zijn twee dezelfde auto's. Ze beginnen op hetzelfde startpunt met constant rechtdoor rijden. De een rijdt de gehele weg 100 km/u en de ander 130 km/u. Ze blijven doorrijden tot hun tank volledig leeg is. Welke auto is er dan verder gekomen in km?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De auto die 100km/h rijdt, die heeft de laagste rol en luchtweerstand.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
MissC123,
Die van 100km/h rijdt er langer over om de zelfde afstand af te leggen van die van 130km/u.
Maar rijdt daarna ook verder (met de benzine die bespaard is). :)

Antwoorden (3)

Ja, het maakt verschil of je 100 of 130 km rijdt mbt je verbruik. Een auto verbruik grofweg 10-15% meer brandstof bij 130. Bij 180 tot 200 km/u verbruik je ongeveer het dubbele.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Per uur of per kilometer. Want dat is het punt. Als het per uur is dan maakt het niks uit dat je 2x zoveel gebruikt als je 2x zo hard gaat. Immers je rijd dan maar half de tijd die je normaal zou rijden.
paulus811
7 jaar geleden
Het meerverbruik is natuurlijk gebaseerd op de afstand. Denken dat de tijd een factor is is hetzelfde als denken dat je half zoveel kans op ongelukken hebt als je 2x zo hard rijdt.
paulus811
7 jaar geleden
En de verklaring zit m in de toename van de luchtweerstand, er moet steeds meer kracht worden geleverd om de luchtweerstand te overwinnen en kracht leveren kost brandstof. Een Bugatti Veyron met 1001 pk haalt 250km/u met 250pk, maar heeft 750pk extra nodig om 400 te halen. De tank is op die snelheid dan in 8 minuten leeg en de set banden is na 20 min versleten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat jij als logisch ervaart dat ziet de vrager niet. Toename van luchtweerstand en de effecten daarvan is niet waar iedereen als automatisch over na denkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En nog is het niet volledig, het gaat namelijk om het maximaal koppel (verhouding toerental en maximale kracht van de motor), hoe hoger dat koppel lig in toerental des te sneller kan men rijden zonder dat het voertuig meer brandstof verbruikt, dit is als reden aangehaald door de Nederlandse regering om de snelheid op de snelwegen te verhogen naar 130km/h.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Check de reacties maar weer.
Naar gelang stijging van de snelheid neemt in gelijke mate de rolweerstand en de luchtweerstand toe.

Hoeveel het toeneemt is afhankelijk van de grote en de zwaarte van het voertuig.

Het toerental van de auto speelt daar wel in mee maar is per type motor verschillend, van belang is wanneer de auto de meeste kracht geeft bij een zo laag mogelijk toerental.

Dus ja; met verhoging van de snelheid neemt ook het brandstofverbruik toe echter de hoeveelheid is niet afhankelijk van het toerental maar de weerstand van het voertuig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja de auto gebruikt meer als je sneller rijdt.

Als je twee maal zo snel rijd heb je per tijdseenheid vier maal zo veel benzine nodig.

Maar omdat je er de helft korter over doet om de afstand af te leggen, heb je uiteindelijk twee maal zo veel benzine nodig.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helaas is die stelling achterhaalt en heeft in feiten nimmer geklopt, je hebt bij een motor namelijk een zogenaamd maximaal koppel. Op dat punt levert de motor de optimale kracht uit de brandstof, ligt het toerental boven of onder dat maximaal koppel neemt het verbruik ook naar verhouding toe. Een voertuig verbruikt het minste in de 1e versnelling op het maximaal koppel, naar gelang men sneller gaat stijgt niet alleen de luchtweerstand maar ook de rolweerstand. Door de vorm van de auto wordt deze door de overstromende lucht naar beneden geduwd waardoor de druk op de voorwielen toeneemt.