Neem een passer, zet de naald op de punt waar je de symmetrie as door wilt hebben en trek een cirkel.
Daar waar de cirkel de 2 benen van de driehoek snijdt: zet je passer en draai nu weer een cirkel (op beide benen).
De 2 snijpunten geven aan waar je symmetrie as loopt.

Toegevoegd na 3 uur:
Dit werkt ook voor afwijkende driehoeken. Elke hoek krijgt dan zijn eigen symmetrie (spiegel)-as

Toegevoegd na 3 uur:
Ter verduidelijking: met 2 snijpunten bedoel ik dus de snijpunten van de 2 cirkels
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel een goede manier om tot de bissectrice (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bissectrice) van de hoek te komen, maar dit hoeft zeker niet een symmetrieas te zijn! Dit is alleen het geval als de zijden van de betreffende hoek gelijke lengte hebben.
ronaldP
12 jaar geleden
Heb je gelijk in... dit is inderdaad niet altijd een symmetrie-as simpelweg omdat de figuur niet altijd symmetrisch is.

Andere antwoorden (2)

Bij een gelijkbenige driehoek:

Leg je liniaal op het midden van één van de drie zijden. Trek vanuit daar een lijn die roodlecht op die zijde staat. Die lijn is je symmetrieas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van de zwaartelijn? Die deelt de overstaande zijde precies in tweeën, waardoor je 2 3hoeken krijgt met dezelfde oppervlakte. Bij een gelijkbenige 3hoek vormt de zwaartelijn zowel hoogtelijn als bissectrice. Zit je altijd goed, denk ik.