hoe reken je met parameters?

Als er een parameter in de formule staat, hoe kom ik dan te weten wat de waarde van die parameter is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
3.5K

Het beste antwoord

leg het uit aan de hand van een voorbeeldje:

f(x) =2x² - 6x + p
jij wilt p berekenen dus:

D(discriminant) = (b)²-4 keer a keer c = 36- 4 keer 2 keer p = 36-8p} 36-8p = 0
-8p = -36
-36/-8 = 4.5

volg deze stappen en je komt er wel ;)

Toegevoegd na 9 minuten:
^dit is uiteraard als je wilt weten voor welke p de formule de x-as raakt

nu voor de vraag; voor welke p ligt geen enkel punt van de grafiek van f op de x-as doe je:

geen punten op x-as = D<0
dus D = 36-8p doe je: 36-8p < 0
-8p < -36 dus p > (teken klapt om omdat je deelt door een negatief getal) = p > -36/-8 = p > 4.5
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Waarom zou D nul moeten zijn? Volgens mij kan het in f(x)=2x²--6x+p best zo zijn dat p de waarde 20 heeft, of  --3, of 0, of iets willekeurig anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh sorry, iets vergeten erbij te zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo goed?
Cryofiel
13 jaar geleden
Tja. Beter, dat wel. Je kunt ook nog toevoegen dat bij p<4,5 er twee punten op de X-as liggen. Maar dan heb je het alleen nog maar over een kwadratische formule. Er zijn ook lineaire formules, zoals y=px+q ; deze heeft zelfs twee parameters, p en q. Of y=sin(p·x)
Hoe kun je daar de waarde van p berekenen? Het probleem is gewoon, dat er een halve vraag staat. Deze halve vraag is domweg niet te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies

Andere antwoorden (3)

bovenstaand antwoord is niet goed, aangezien dat geen parameter (variabele) is. variabelen moet je zien uit te rekenen, door je formule anders te schrijven. bijvoorbeeld 3a-10 = -1 kun je omschrijven als a=9/3 als je steeds aan beide kanten hetzelfde doet moet je er uit zien te komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de exacte wetenschappen is een parameter een onbekende of variabele die de uiteindelijke waarde van een uitdrukking bepaalt.In de wiskunde is de variabele x in de uitdrukking
ƒ(x) = x + 3
een parameter, omdat het de waarde van de uitdrukking ƒ(x) bepaalt wanneer er een waarde aan x toegekend wordt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je moet dus een waarde aan f(x) toekennen bijv 6. Dan is de waarde van de parameter (in dit geval x) 3.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een parameter in een formule staat kun je achter zijn waarde komen door de formule als een vergelijking te zien. Bijvoorbeeld E = m * c^2. Het hangt ervan af welke onbekende je moet berekenen. Het makkelijkste is om jouw onbekende links van de = te brengen en de rest rechts. Als je c wilt berekenen dan wordt de formule c = wortel (m/E). Als je een formule heb waarbij je getallen of parameters op moet tellen of aftrekken, gooi je alles op de linkerkant en stel je de rechterkant op nul.
Als je dit niet begrijpt dan moet je met een voorbeeld formule komen en zeggen welke je parameter(s) is/zijn. Ik kan dan mogelijk beter uitleggen hoe je die moet berekenen of benaderen.