Hoe vind je het grondvlak?

Ik ben wiskunde aan het leren maar dan ik krijg ik deze formule: inhoud = oppervlakte grondvlak x hoogte......maar hoe weet ik nou wat het grondvlak is van de balk, prisma, cilinder, piramide of kegel.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er staat bijvoorbeeld ook een vraag waarbij het vlak waarop de vorm staat niet het grondvlak is, wat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
8.7K

Het beste antwoord

het grondvlak van een balk maakt niet uit, dat kunnen alle vlakken zijn,
voor een prisma is het altijd de vorm dat als je hem doorsnijd het grondvlak daar ook zichtbaar is Voorbeeld: http://users.telenet.be/jaaropdrachtingetassent/tekening%20prisma%202.jpg (grondvlak = onderste vlak of bovenste vlak)
voor een cilinder is het de cirkel.
voor een piramide maakt het niet uit
en voor een kegel is het de cirkel.

Toegevoegd na 14 minuten:
dan moet je kijken naar wat voor figuur het is, en dit toepassen..^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De grondvlak word bijna altijd gezien
als het vlak waarop het ruimtelijk figuur staat.

Toegevoegd na 2 minuten:
De onderkant dus.
Bij de kegel bijvoorbeeld is dat het ronde vlak dat de grondvlak is