Hoe kan ik makkelijk een 3e machtswortel zonder rekenmachine uitrekenen?

Om bijvoorbeeld de volgende vraag uit te rekenen:
"Hoe lang is een ribbe van een kubus met een inhoud van 21952mm³?"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
14.2K

Het beste antwoord

gewoon de andere kant opwerken:

10x10x10=1000
20x20x20=8000
30x30x30=27000

27000 is meer dan 21952 en zit veel dichterbij dan 8000 dus zou je vanaf 30 terug kunnen gaan(dus 29³ en dan 28³, anders zou je 25³ kunnen proberen en zo omhoog werken. Dat het exact 28 is helpt wel natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat gaat niet makkelijk; zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Derdemachtswortel . Je hebt tabellen die je kunt raadplegen en dan moet je de tussenliggende waarde zelf uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan alleen bij getallen waarvan je weet dat ze dan op een heel getal uitkomen, bv van 27. Bij het getal wat jij noemt heb je echt een rekenmachine nodig anders ben je uren bezig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het getal wat de vrager noemt komt op een heel getal uit namelijk 28, die kun je dus in een paar stappen terugrekenen.
Je kunt wel degelijk met de hand een derdemachtswortel uitrekenen. (Net als een tweedemachtswortel overigens).
Het is een heel algoritme en lastig goed uit te leggen. Hier een paar linkjes met uitleg. Onder aan de eerste staat ook een link met bewijs dat het werkt.