Bestaat er een standaard formule voor de afgeleide van Ln-functies?

Zelf heb ik het volgende verband "ontdekt":
Als f(x)= (Ln (cx + d))^b
Dan f'(x) = b* (ln (cx+d))^(b-1) * (cx+d)' * (1/(cx+d))

Maar wat als:
f(x)= ( Ln ((cx + d)^a) ) ^b
f'(x) = ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
2.5K

Het beste antwoord

Als f(x)= (Ln(cx+d))^b
Dan kom je met de ketting regel tot
f’(x)= (b*(Ln(cx+d))^(b-1))*c/((cx+d)

Maar als f(x) =(Ln((cx+d)^a))^b
Dan ga je eerst herschrijven.

f(x) = (a*Ln(cx+d))^b
f(x) = (a^b)*(Ln(cx+d))^b

Als je goed kijkt zie je dat je dat laatste stuk net al hebt afgeleid, dus gewoon (a^b) ervoor zetten en klaar ben je.

Toegevoegd na 11 uur:
En het gaat hier om de functie zoals die in het plaatje is afgebeeld:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus (Ln (cx + d)^a)^b = (a^b) (Ln (cx + d))^b? En waarom is dat zo? Je zou wel kunnen zeggen herschrijf eerst de term (cx + d)^a en vul deze daarna weer in in Ln(x) om vervolgens dit geheel te differentieren, maar wat nou als a=23 bijvoorbeeld.. Het wordt dan knap lastig om (cx+d)^a te herschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben het hier dus trouwens over:
(Ln (cx + d)^a)^b =
(Ln^b (cx + d)^a) = niet Ln (cx + d)^(a^b)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat volgt uit de standaard rekenregel van logaritmes
Ln(a*b) =Ln(a) +Ln(b)
Dus ook
Ln(a^n) = Ln(a*a^(n-1)) = Ln(a) + Ln(a^(n-1))
Dat dan herhaald toepassen
= n*Ln(a) Op wikipedia staat ook een lijst met rekenregels
http://nl.wikipedia.org/wiki/Logaritme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke dus vergeleken met het verband dat ik al had gevonden verandert nu alleen de term (a^b).. Niet zo ingewikkeld als ik had verwacht, bedankt.

Andere antwoorden (1)

De afgeleide van ln(x) is 1/x. (Je weet namelijk dat de primitieve van 1/x is ln(x)).
Met behulp van de kettingregel vindt men dan de afgeleide van een functie binnen ln(x).
Dat weer tot een macht verheffen, kan je het beste doen met een e-macht. Als je het niet erg vindt, voeg ik dat morgen toe.

Toegevoegd na 11 uur:
Eerst zal je met de kettingregel ( f(x) )^b afleiden. Dan krijg je iets in de vorm van f(x) en f'(x).

f'(x) kan je weer vinden met de kettingregel maar dan voor het logaritme.

Toegevoegd na 13 uur:
f(x) = ln((ax + b)^c) bijvoorbeeld.
g(x) = (ax + b)^c --> g'(x) = a * c * (ax + b)^(c-1)
f'(x) = 1/((ax + b)^c) * a * c * (ax + b)^(c-1)

h(x) = (f(x))^d --> h'(x) = 1/((ax + b)^c) * a * c * (ax + b)^(c-1) * d * (ln((ax + b)^c))^(d-1)

Dat denk ik?

Toegevoegd na 13 uur:
Ik zie dat iHave de regels voor logaritmen heeft gebruikt

log_a (b^c) = c log_a(b)

Dit kan het inderdaad versimpelen. Hoewel je wel op hetzelfde moet uitkomen. Ik doe het nu even snel uit mijn hoofd, maar de strekking moet duidelijk zijn denk ik ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het komt inderdaad op hetzelfde neer. De standaarformule die ik in mijn beschrijving had vermeld gold in principe ook voor Ln-functie met termen erin als (cx+d)^a maar ik zat zelf te moeilijk te denken. Bedankt voor de opheldering!