Als ik 3 personen moet kiezen uit 5. Hoe bereken je de mogelijkheden? (zie omschrijving)

Ik ben bekend met permutaties en combinaties echter ben vergeten welke is, en kreeg n discussie met een medestudent of mijn formule klopt. Maar ik ben er niet zeker van.
Om iedere positie te vullen heb je voor de 1e 5 keuzen, 2e 4 want er is 1 al gekozen. 3e keuze 3 zelfde reden +1 dus: 5x4x3. Maar een ander stelde bijna dit zelfde voor echter:
(5x4x3)/(1x2x3)
Welke is correct? Als er een correcte is.
Is het een permutatie of combinatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
9.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(5)
Is het volgens mij en dit in de grafische rekenmachine 5 nCr 3. Heb nu geen rekenmachine bij me en kan niet helemaal antwoord geven.

Antwoorden (4)

jouwe is correct, 5 X 4 X 3, delen hoeft niet (zou niet weten waarom)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een groepje van 3 personen uit een groep van 5 personen wilt samenstellen, en het niet uitmaakt in welke volgorde (of voor weke positie) ze gekozen worden, dan heb je 10 verschillende groepjes.

Dat heet een combinatie, en wordt berekend als
n! / (k!*(n-k)!) (uitspraak n boven k)

Voor je voorbeeld :
5 boven 3 = 5! /(3!*(5-3)!) = 5! / (3!*2!) = 120 / 12 = 10

Toegevoegd na 4 minuten:
Is de volgorde van kiezen wel van belang, dan hebben we het over een variatie of permutatie en dan wordt het
n! / (n-k)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is Combinatie want volgorde heeft hier geen enkel belang. Je rekent uit 5 nCr 3 = .....
(nCr = math --> PRB --> No. 3) als je Texas instruments TI versie hebt....

Hoop dat je verder kunt!!!

Gr, Mees
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze uitleg is gemakkelijker te lezen:

Klas H4a kiest een afvaardiging van 3 leerlingen voor het schoolparlement. Alleen andre bianca carlos dick en eline hebben belangstelling.
Op hoeveel manieren is uit deze 5 leerlingen een afvaardiging van 3 te kiezen? Bij de eerste leerling kun je uit 5 mogelijkheden kiezen bij de 2e uit 4 en bij de 3e nog maar uit 3 toch is het antwoord niet 5 x 4 x 3.
Je moet er namelijk rekening mee houden dat de afvaardiging abd het zelfde is als adb bad bda dab en dba. De volgorde doet er immers niet toe.
Deze 3! (=6) permutaties van a,b en d tellen maar voor een afvaardiging.
5 x 4 x 3 60
In totaal zijn er dus ----------- = ---- = 10 mogelijkheden. 3! 6
als bij het kiezen van 3 dingen uit 5 dingen de volgorde niet van belang is zoals hierboven dan spreken we van het aantal combinaties van 3 uit 5.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom een -?
Ik vind hem helder.
Met het verhaaltje erbij vind ik hem duidelijker.
+