Hoe groot is de kans, van 50% tegen 150% ?

Ik heb een koppel agaporniden fischeri's.
Nu heb ik ineens een blauw kuiken gekregen.
Dat betekent dus dat bijde ouders een split voor blauw hebben.
Dan komen er deze kleur kuikens uit in %

% from all 1.0 mannen

25.0% 1.0 green
50.0% 1.0 green /blue
25.0% 1.0 blue

% from all 0.1 popjes
25.0% 0.1 green
50.0% 0.1 green /blue
25.0%0.1 blue

/ betekent split voor blauw, dus dat is niet visueel, de vogel draagt de kleur in de genen, en vererft het weer door aan zijn/haar jongen.

Ik heb nu in totaal 8 kuikens gehad, waarvan nu de laatste 4, 1 blauwe bij zit, de rest was en is allemaal groen.

En als je dan nagaat dat je 25% groen krijgt, en 50% groen split blauw, van bijde geslachten, is dat eigenlijk 150% tegen 50 % van bijde geslachten dat er blauw uit kan komen.

Dus 50% tegen 150% kan het dan ongeveer kloppen dat er bij het 8ste kuiken een blauwe uit komt.
Of had er eigenlijk al eerder een blauwe uit moeten komen volgens de som dan he, wat de natuur doet weet je toch niet, maar het maakt me wel nieuwschierig.
Leuke som he ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Je zegt eigenlijk: Blauw is een recessieve eigenschap, en groen de dominante. DUs als we het gen kleur de letter K geven dan weten we: Jouw mannetje en jouw vrouwtje hebben beiden een dominant (K) als een recessief (k) gen. Anders kunnen ze niet een blauw jong krijgen. Dus beiden genotype Kk

Om een blauw jong te krijgen, moeten beide ouders het recessieve gen doorgeven. De kans dat een van de ouders recessief doorgeeft is 50%. Dat moet twee keer gebeuren: 50% * 50% = 25%.

Een op de 4 jongen zou een blauwe moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Al het inderdaad op 1 allel zit dan is het zo simpel als jelle omschrijft en is de kans 1 op 4.
Dan is 1 op 8 zeker geen grote afwijking. 12,5% ipv 25% is een grote afwijking maar je steekproef is zo klein dat de kans op deze afwijking nog steeds redelijk groot is (zie de reacties op het vorig antwoord).

Ik vraag me af of het zo simpel is. Met de vele kleuren varianten die er zijn vraag ik me af of er maar 1 gen mee gemoeid is. Zie de bron voor een overzicht van verschillende genotypen. bij genetig en mutaties staan hele uitgebreide uitleg en overzichten. Dan zou best wel eens kunnen dat gegeven de genotype van de ouders de kans misschien wel veel groter of kleiner is dan 1 op 4. Maar daarvoor zal je dieper in de genetica van de agaporniden moeten duiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijde ouders zijn zowiezo wildkleur visueel.
Maar ze zouden inderdaad nog meer splitten kunnen hebben, maar er zijn tot nu toe alleen maar 7 wildkleur kuikens uit gekomen en een blauwe.
Blauw is ook wel de meest voorkomende kleur die ze erin kweken.
Wat me ook is opgevallen, is dat de kleurmutaties bij de fischeri, vaak pas vererven als bijde ouders drager zijn van de kleur, zelfs bij lutino, bij de roseicollis is dit geslachtsgebonden.
Dus van erg veel splitten voor kleuren, moeten ze hem bijde hebben om de kleur visueel te maken.
En het zou erg sterk zijn, als ze bijde nog een keer de zelfde split hebben bv voor lutino, en dat ik ineens een lutino kuiken krijg, zou wel leuk zijn ;-)