Hoe bereken je het volgende: Bevolking 2000: 2416147 Bevolking 2010: 2344140 Hoeveel procent is de bevolking gedaald in 10jaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
5.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de nuttige antwoorden

Het beste antwoord

Toenamen of afname berekenen in procenten:
((Nieuw-oud)/oud)x100=

Dus,
2344140-2416147=-72007
-72007/2416147=-0.0298
-0.0298x100=-2.98%

Die - geeft aan dat het daalt.
Dus-3%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als bevolking 2000 = 100 %

hoeveel % is dan bevolking 2010

bereken dat door het onder elkaar te zetten...

cijfer 2000 - 100
cijfer 2010 - ????

je vermenigvuldigd dan de bekende diagonalen

2010 * 100

en deeld die autkomst door de bekende horizontale

/ 2000

dan is de bevolking 100 min de uitkomst

Toegevoegd na 31 seconden:
lol autkomst = uitkomst natuurlijk

Toegevoegd na 5 minuten:
deze methode kun je trouwens voor alle verhoudingsberekeningen gebruiken

als ac = bd

hoeveel d is dan ec

hierbij staan c en d voor iets en zijn a b en d getallen

c en d kan dus liters, procenten, kilo's, meters zijn maakt niet uit. Zolang het een verhoudings / vergelijkings berekening betreft, kan je deze methode gebruiken.
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
het gaat hier om een percentage berekening
sterredag
13 jaar geleden
dat maakt toch niet uit. hij wil weten hoeveel minder procent, nou dan reken je uit hoeveel procent het nieuwe getal van het oude is en trek je die van elkaar af, dan weet je hoeveel procent minder. Dat kan met bovenstaande methode. snap dus ook de minduipjes niet. als je het uitrekent komt er precies hetzelfde antwoord uit als bij Roebaan, methode is alleen andersom en breeduit toepasbaar. berekening van roebaan is in principe hetzelfde alleen andersom. hij rekent uit hoeveel procent het verschil van de twee getallen is. Dus trekt eerst van elkaar af en dan gebruikt hij bovenstaand rekensommetje, alleen anders opgeschreven.
ronron1212
13 jaar geleden
ik snap niets van je uitleg onder jou antwoord staat het goede antwoord
sterredag
13 jaar geleden
dat je het niet begrijpt wil nog niet zeggen dat het niet klopt. niet iedereen leert of ziet dingen hetzelfde en soms kan het fijn zijn om verschillende uitleggen over hetzelfde te krijgen en je zelf de voor jou best werkende methode gebruiken.
sterredag
13 jaar geleden
lol dat kan kloppen ja, ik neig nogal eens naar ingewikkelde uitleg.
2416147 - 2344140 = 72007
72007 / 2416147 x 100% = 2,98
Daling van bijna 3%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verschil/oude hoeveelheid * 100(%)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
+ ter compensatie, want feitelijk zeg je hetzelfde als roebaaan, alleen anders uitgeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, klopt!
Hij was me net voor.
ga uit van de formule: nieuw - oud delen door oud keer 100. Dan krijg je als het goed is een min getal, haal het minnetje weg en je weet met hoeveel procent de bevloking is gedaald
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(2416147 - 2344140) : 2416147 x 100% = 2,98024 %