waarom kunnen omgekeerde magneten niet tegen elkaar aan? hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
6.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is volgens mij een natuurkundig basis principe en valt te verklaren mbv het magnetisch veld. Veldlijnen mogen elkaar niet raken en hoe dicht je ze bij elkaar doet, hoe dichter ze op elkaar komen te zitten en dit kan dus niet. Maar dit is wat ik op dit moment kan bedenken.

Antwoorden (2)

Alle magneten hebben twee polen die de noordpool en de zuidpool worden genoemd. De noordpool van een magneet stoot de noordpool van een andere magneet af, en trekt de zuidpool van een andere magneet aan. Twee zuidpolen stoten elkaar ook af.

De kracht van afstoten kan echt heel sterk zijn, als je probeert 2 magneten " met de verkeerde kant" tegen elkaar te duwen lukt je dat bijna niet.

Het is wel moeilijk uit te leggen wat het precies is, het heeft te maken met het magnetisch veld maar dat maakt het natuurlijk nog niet echt duidelijk

Zie het eenvoudig gezien als duwkracht en trekkracht.

Twee goede kanten trekken heel sterk aan elkaar, 2 foute kanten duwen elkaar weg
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Zie voor je dat de magnetische stromen die van de ene pool naar de andere pool als een boogje buitenom gaan.

Als je dit wilt zien als bijvoorbeeld een draaiend wiel dat tegen een ander draaiend wiel wordt geduwd dan zul je zien dat als de wielen dezelfde kant opdraaien ze elkaar dan afstoten.

Draaien ze echter tegengesteld, dan helpen ze elkaar ze elkaar.