Hoe bereken je de primitieve van zo'n soort functie: f(x)=(e^wortel(x))/(wortel(x))

En nee dit is geen exacte huiswerkopgave. We zijn nu met primitieveren bezig en ik vroeg me af hoe je zon soort functie primitiveert.
Dus graag niet deze vraag verwijderen op basis dat het een exacte huiswerkopgave is want dat is het niet!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K

Antwoorden (1)

Integraal: e^(sqrt(x))/sqrt(x) dx
substitutie u = sqrt(x) en dus du = 1/(2 sqrt(x)) dx
= 2 integraal e^u du
De primitieve van e^u is e^u/(log(e))
= (2 e^u)/(log(e))+c
Nu u weer terugzetten, u = sqrt(x):
= (2 e^(sqrt(x)))/(log(e))+c
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
log(e) =/= ln(e) ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, sorry, je hebt wél gelijk. Ik vergat dat WolframAlpha ln(x) als log(x) schrijft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo is de primitieve van e^u = e^u/(ln(x))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De primitieve van e^x = e^x.
En ik heb nergens ln(x) gezegd, ik zei ln(e) ( ofja, log(e) maar dat is een andere notatie die in sommige scholen niet gehanteerd wordt). ln(e) is gelijk aan 1. Er staat dus eigenlijk. e^u/ln(e) = e^u/1 = e^u ;)