Waarom kun je de formule MeneerVanDalenWachtOpAntwoord niet toepassen wanneer er haakjes in de som zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K

Antwoorden (8)

Dat kan wel, je moet alleen rekening houden dat alles binnen de haakjes los berekent wordt. Daarbij hou je binnen de haakjes dus wel weer de volgorde aan zoals Meneer van Dale dat bepaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst de haakjes wegwerken en dan MeneerVanDalenWachtOpAntwoord gebruiken.

Haakjes wegwerken is dus de som in de haakjes oplossen en dat antwoord gaan gebruiken in de verdere som.
12 jaar geleden
Omdat wat binnen de haakjes staat altijd voor gaat op wat buiten de haakjes staat.
Overigens is het zo dat niet langer de regel van MVDWOA geldt, maar de volgorde waarin de bewerkingen staan. Die volgorde is de volgorde waarin de som moet worden uitgerekend, zoals de rekenmachientjes het ook doen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Moet eraan toevoegen dat machtsverheffen en worteltrekken in volgorde van links naar rechts moet worden uitgerekend, daarna vermenigvuldigen en delen in volgorde van links naar rechts en daarna optellen en aftrekken in volgorde van links naar rechts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Overigens is het zo dat niet langer de regel van MVDWOA geldt, maar de volgorde waarin de bewerkingen staan. Die volgorde is de volgorde waarin de som moet worden uitgerekend, zoals de rekenmachientjes het ook doen." Dat klopt niet. Volgens jouw redenatie: 2+3x4=24. Volgens mij: 14. En als je jouw toevoeging interpreteert zodat 3x4 toch weer voorgaat, dan geldt nog steeds MVDWOA.
Omdat haakjes expliciet ervoor bedoelt zijn om aan te geven dat het gedeelte tussen de haakjes eerst moet worden uitgewerkt, voordat je de gehele som/vergelijking kunt oplossen volgens MeneerVD...

Meneer VD is overigens achterhaald.

Gebruik nu Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen.

Deze geeft beter de volgorde aan:

1. Haakjes
2. Machtsverheffen Worteltrekken
3. Vermenigvuldigen Delen
4. Optellen Aftrekken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mis de toevoeging: Bewerkingen die in de lijst op gelijke hoogte staan, zoals optellen en aftrekken, zijn gelijkwaardig. Gelijkwaardige bewerkingen worden van links naar rechts uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij deze dan
Wij moeten altijd op school HenkVanDalenWachtOpAntwoord!
-H= haakjes
-V= vermenigvuldigen
-D= Delen
-W= worteltrekken
-O= optellen
-A= aftrekken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit gaat in stappen
- werk de haakjes uit
- los de rest van de som op met meneer van Dale wacht op antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een formule zien als een recept: om de uitkomst te krijgen moet je een aantal rekenkundige of wiskundige handelingen uitvoeren. Als je alleen een aantal dingen bij elkaar moet optellen doet de volgorde er niet toe; idem voor vermenigvuldigen. Maar als er verschillende bewerkingen voorkomen kan de volgorde wel van belang zijn: 6x 3+ 2 levert 20 op als je eerst vermenigvuldigt en dan optelt, maar 30 als je eerst optelt (2+3) en dan vermenigvuldigt met 6.
Een zinnige manier om afspraken (!) te maken over de volgorde waarin de bewerkingen uitgevoerd worden is: a) een hoofdregel (zoals MVDWOA, zie andere antwoorden)
b) afwijkingen van de hoofdregel te kunnen maken door haakjes te gebruiken; die hebben voorrang op de hoofdregel en geven aan dat hetgeen tussen haakjes staat eerst gedaan moet worden. Maar binnen de haakjes geldt de hoofdregel natuurlijk wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik adviseer je niet deze formule toe te passen.
a) Het is geen formule
b) De regel is niet correct en houdt dus niet.

Volgorde is gewoon:
Haken ; machten ; vermenigvuldigen ; optellen

Machten is HETZELFDE als worteltrekken (wortel x = x^1/2)
Vermenigvuldigen is hetzelfde als delen (6/2 = 6 * 1/2)
Optellen = aftrekken ( 5 - 2 = 5 + - 2)

Vandaar. Geen vreemd ezelsbruggetje gebruiken als het
a) niet klopt
b) veel te gecompliceerd is
c) je op het verkeerde spoor zet
d) je het niet eens kan gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"b) De regel is niet correct en houdt dus niet." Wat houdt de regel niet?