Hoe werk ik deze haakjes weg?

Ik moet deze volgende som oplossen:
4-(X-3) = 2(X+1)

Nu snap ik wel hoe ik de haakjes moet wegwerken aan de rechtkant van het = teken, maar niet aan de rechterkant omdat er 4 - voor de haakjes staat.
Hoe los ik dit op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1K

Antwoorden (6)

4 -(X-3) = 2(X+1)
4 -X +3 = 2X + 2 (want -x- is + )

Toegevoegd na 57 seconden:
je moet het dus zien alsof de 4 losstaat van de min, en de min hoort bij de haakjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 4 moet je bij het uitwerken van de haakjes buiten beschouwing laten. De - staat hier voor -1. Zie het als:

4 + -1(X-3) = 2(X+1)

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4-(x-3) = 2(x+1)
4*-x+3x = 2x+3

* = 'x' keer-teken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Min. Hoe jij het nu laat zien in je tweede regel is namelijk niet correct. Zoals jij het nu laat zien, staat er namelijk dat je 4*-X moet doen en de uitkomst daarvan plus twee. Dat klopt niet. Hoe je vervolgens aan de rechterkant in 's hemels naam op 2X+3 (en dan met name de 3) komt, is me ook een raadsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- : berekening gaat de mist in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mist in gaan, is hier nogal een understatement.
Dat is heel simpel.
Als er voor de haakjes een - staat (dus eigenlijk -1 maar die 1 noteren we niet) moet elke 'deeltje' dat tussen de haakjes staat met -1 vermenigvuldigd worden. Als er een plus voor de haakjes staat, moet je dus elk 'deeltje' dat tussen haakjes staat met + vermenigvuldigen. Er veranderd dan niks.

Bij je som:
4-X+3=2X+2
uitwerken:
7-X=2X+2
3X=5
X=3/5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord hierboven, maar dan als laatste stap x=5/3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk dat - -3, +3 is. Dan kom je er wel uit