Ik zoek een manier om een optisch perspectief te berekenen. Hoe doe ik dat?

Mijn tuin is 10 meter diep. Ik ben 1.80 lang.Nu wil ik de diepte benadrukken zodat het lijkt dat de tuin 15 meter diep is, door lichtarmaturen aan de schutting te hangen, en deze steeds een stukje verder uit elkaar en hoger te hangen, zodat het optisch vanuit mijn huis lijkt dat de tuin 15 meter lang is.

Ik wil dit niet uit de losse pols doen, maar kunnen berekenen,ivm aanleg bekabeling en tekening maken.
Hoe kan ik de tussenliggende afstand berekenen als ik 10 lampen wil ophangen? En hoe bereken ik de eindhoogte alsóf ik op 15 meter afstand de laatste lamp op 1.80 hoog heb hangen?

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor de toevoegingen, maar ik vroeg me af of het ook te berekenen is, in plaats van op de gok, of gewoon op gevoel. Voor een project moet ik dingen in beton laten gieten, en het zou zonde zijn als dat niet helemaal lekker uitkomt. Is er een formule voor te bedenken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
2.2K

Het beste antwoord

Een optisch perspectief kan je benadrukken door een gezichtsbedrog.
Perpectieflijnen komen bij elkaar op de horizonlijn.
Voorwerpen van de zelfde hoogte , worden kleiner naarmate ze verder van je af zijn.
Zou je de lichtarmeturen steeds iets verder van elkaar plaatsen en steeds iet hoger, dan ben je precies verkeerd bezig, dat moet net anders om.
Anders kom je boven de horizon uit en lijkt je tuin korter.
ook zou je eigenlijk drie verschillende maten moeten hebben, de grootste voor en de kleinste het verste weg.
Zo ook met de bomen en struiken, de grootste voor en de kleinste achteraan.
In mijn tuin heb ik een trap gemaakt die vanuit een boomhut, ongeveer 1.20 m. naar beneden gaat.
Van bivenaf gezien zijn de eerste treden erg breed, maar die worden naarmate je naar beneden loopt steeds smaller.
Van bovenaf gezien lijkt de trap 2.5 m. naar beneden te lopen en ongeveer 8 m. lang, echter dit is omgekeerd pespectief!! Dus puur gezichtsbedrog!!
Vanaf beneden gezien en kijkend naar boven, werkt het precies andersom en lijkt de trap maar 3 m. lang
Zo kun je dus ook uitrekenen hoe dat met die lampen zit en eigenlijk moet ook je schutting taps toe lopen
met de juiste aanpassingen lijkt je tuin straks 20 m. diep.
met tien lampen heb je 9 tussenruimten en twee keer een halve voor de eerste lamp en na de laatste lamp
Dus totaal 10 van 1 m. ( incl. twee halven)
De middelste tussenruimte moet dan 1 m. zijn alles er voor meer dan 1 m en alles er achter minder dan 1 m..
Zodat je totaal op die 10 m weer uit komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
perpectieflijnen= perspectief lijnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas geen beste antwoord gekregen: het blijft nattevinger-werk, en dat was niet de bedoeling. Ik probeer het nu met excel

Andere antwoorden (1)

Ander punt wat je mee moet laten spelen is vanaf welk punt wil je het perspectief?
Vanuit het huis gezien of vanuit achterin de tuin?
het perspectief wat je omschrijft komt er op neer dat je tuin vanuit huis kort lijkt en vanaf de achterkant juist erg lang
het gevaar wat je hiermee kunt krijgen is dat vanuit je huis de tuin heel diep lijkt, en als je achter in de tuin zit juist heel kort lijkt.