Als je een wiskundig algoritme verbeterd, mag je het nieuwe algoritme dan vernoemen naar jezelf?

Een tijdje geleden leerde ik over het algoritme van Euclides (dat bedoeld is voor twee getallen). Ik heb het algoritme verbeterd zodat het werkt voor 3 getallen, maar ook voor 3000. Is het toegestaan om het nieuwe algoritme dat ik heb ontwikkeld een naam te geven en zo ja, kan ik het dan ergens laten vastleggen dat ik de maker ben van het algoritme.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K

Antwoorden (2)

Mocht er al een soort auteursrecht ooit zijn gevestigd op het algoritme van Euclides dan is deze iig al verlopen. Een auteursrecht blijft maar 70 jaar bestaan na overlijden auteursgerechtigde. Dus het algoritme jouw naam geven kan wel (mocht deze forumule niet eerder onder een soort auteursrecht vallen.
Een andere vraag is of, in geval jou algoritme echt van jou is, of iemand anders er ook een naam aan kan geven, in die zin dat hij/zij daarmee jou als bron/gerechtigde niet in aanmerking neemt. Dat is afhankelijk van de vraag of het algoritme (van de eventuele andere gebruiker) een eigen, oorspronkelijk karakter heeft en het persoonlijk stempel van de maker draagt. Mocht het niet anders zijn dan moet die ander jouw naam vermelden en moet de gebruiker toestemming vragen voor vermenigvuldiging of openbaar maken etc.

Een patent is in ieder geval niet mogelijk:Naast de vereisten van nieuwheid en innovativiteit geldt dat een patent een technische oplossing moet bieden voor een probleem en industrieel toepasbaar moet zijn. Dat geeft direct al aan dat je bijvoorbeeld op een gedachte of alleen maar een idee je geen octrooi kunt krijgen. Ook op een theorie (hoe revolutionair ook) of een vorm van dienstverlening kan je geen patent aanvragen. Op wiskundige formules en natuurkundige ontdekkingen is ook geen patent mogelijk.
https://www.patentprofs.nl/patent-aanvragen
3 jaar geleden
Als jij werkelijk een originele en niet eerder bedachte methode hebt gevonden om een berekening uit te voeren, dan kun je dat in een wetenschappelijk tijdschrift publiceren. En als de vondst door de wiskundige gemeenscap belangrijk genoeg geacht wordt, dan zal men vanzelf eraan gaan refereren als "het algorithme van <jouw naam>".
Maar ik kan je verzekeren dat dat voor het algoritme dat jij gevonden hebt niet zal gebeuren. Het vinden van een ggd van willekeurig veel getallen is allang opgelost en is vrij elementair. Dat neemt niet weg dat je best trots mag zijn op jouw vondst en wellicht zal er in kleine kring aan gerefereerd worden als "het algoritme van …".
WimNobel