Ik snap een onderdeel van wiskunde al een tijdje niet, heel veel mensen hebben het mij al vaak uitgelegd maar ik blijf het niet snappen wat nu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk onderdeel; waarover gaat het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het onderwerp geeft zijn er misschien wel mensen die het hier uit kunnen leggen of je naar een goede wiskunde pagina sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het er expres niet bij gezet omdat een moderator het zou kunnen zie als een huiswerk vrag, wat niet toegestaan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gewoon aangeeft dat je moeite hebt met een bepaald onderdeel, zonder daarbij specifieke opgaven voor je te laten oplossen, is er toch geen probleem? Denk ik... Om je te kunnen helpen is het wel handig om te weten waar je last mee hebt ;-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, maar als mijn vraag word verwijderd is het jouw schuld :p
In mijn boek word het "de balansmethode" genoemd.
Dus dan heb je bijvoorbeeld: 4xc+150=c+300 en dan moet je er dus achter komen hoeveel 1 c is
Drepolli
12 jaar geleden
Btw welke opleiding doe je sinds deze opdrachten wel wat weg hebben van universitaire stof
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tweede jaar van vmbo t
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euh, dit is toch een gewone eenvoudige vergelijking, niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, wat niet wil zeggen dat iemand die dit pas begint te leren er geen problemen mee kan hebben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan het helpen om het "concreter" te maken. De letter vervangen door bv. "juwelen". Dan krijgt de opdracht 4xc+150=c+300 volgende betekenis: 4 juwelen + 150 euro = 1 juweel + 300 euro (maar waarom zou extra geld met geld willen kopen?) 4 juwelen (zonder euro) = 1 juweel + ..?.. euro Volgende stap:
Waarom zou je 4 juwelen willen betalen met een juweel én geld? Je krijgt er vier, maar geeft er eentje voor in ruil. Totaalsom is dus : 3 juwelen = ? euro (zonder dat ene extra juweel) Laatste stap:
Dus 1 juweel kost ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is een gewone vergelijking maar ik weet niet hoe het werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In jouw voorbeeld heb je 4 x C + 150 = 1 x C + 300. De som voor het = tekentje moet gelijk zijn aan
de som na het = tekentje. Om er achter te komen wat de C is moet je alle C dingen naar de ene kant halen en alle gewone getallen naar de andere kant. Als je die C aan de rechterkant weghaalt, moet je die ook aan de linker kant weghalen. Je hebt dan 3 x C + 150 = 300. Nu haal je 150 aan de linkerkant weg. Maar dan moet je dit ook weer aan de rechterkant doen. Je krijgt dan 3 x c = 150. Nu moet je gaan berekenen wat de C moet zijn. In dit geval zie je heel makkelijk dat C 50 moet zijn omdat 3 keer 50 = 150. als het een moeilijkere som is kan je dit doen: 3 x C is 150. Dit betekent dat C = 150 gedeeld door 3. Als je dit lastig vindt kan je voor jezelf een makkelijk voorbeeld erbij houden. Bijv 2 x 3 = 6. Hierbij zie je heel makkelijk dat als je het tweede getal niet zou weten, dus bijv 2 x C is 6, dat je dat dan kan berekenen door 6 : 2 te doen. Snap je het nu wat beter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dat het 1 lap tekst is geworden. Het lukte niet goed met enters op mijn mobiel.

Het beste antwoord

Hopelijk laten moderatoren dit staan; ik illustreer de methode op nieuwe voorbeelden. Eerder dan huiswerk oplossen, is dit misschien uitleg die voor meer leerlingen nuttig kan zijn...

Laten we eens een paar vergelijkingen bekijken. Als je heel veel geluk hebt, is de vergelijking al opgelost:

c = 8

Hier hoef je niets meer te doen, c is duidelijk gelijk aan 8 :-).

Het kan ook zijn dat je enkel een veelvoud van c kent, dus een vergelijking van de vorm:

3c = 27

Dit is vrij eenvoudig, als we weten waar 3c aan gelijk is (27), dan hoeven we maar te delen door 3 om te weten waar c aan gelijk is. Je moet dit wel in beide leden toepassen, dus links en rechts delen door 3:

3c/3 = 27/3, dus c = 9

Nog een stapje verder, er staat nog iets bij opgeteld:

4c + 1 = 21

Het is nu nog te vroeg om te delen door 4, die '+1' staat links nog in de weg. De balansmethode zegt dat je die '+1' kan wegkrijgen door er gewoon 1 van af te trekken; MAAR: dat moet je dan ook weer aan de andere kant doen. Zo moet je de balansmethode begrijpen: je mag links -1 doen, als je ook rechts -1 doet:

4c + 1 - 1 = 21 - 1, dus 4c = 20

Want +1-1 is 0 en dat valt dus weg. Nu zitten we in het vorige geval; als we 4c kennen, kunnen we ook c vinden door alles te delen door 4. Dat geeft hier c = 5.

Nog iets moeilijker: we vinden nu niet alleen links c'tjes, maar ook rechts. Bijvoorbeeld:

7c + 10 = 4c + 31

Je kan het principe van de balans (aan beide kanten hetzelfde optellen of aftrekken) niet alleen toepassen met getallen, maar ook met c's.
Laten we er voor zorgen dat er geen c's meer aan de rechterkant staan. Er staat 4c, dus we gaan er 4c van aftrekken. Opgelet: dan moet je dat ook links doen:

7c + 10 - 4c = 4c + 31 - 4c

Rechts heb je nu 4c-4c en dat is 0, enkel de 31 blijft er over. Links heb je 7c-4c en dat is nog maar 3c, maar de +10 staat er ook nog. Vereenvoudigen:

3c + 10 = 31

Nu zitten we weer in het vorige geval, de +10 van de linkerkant krijgen we weg door links en rechts 10 af te trekken:

3x = 21

En als we 3x kennen, kennen we ook x: deel links en rechts door 3 en je vindt x = 7.

Lees dit eventueel een paar keer na, misschien zie je het niet onmiddellijk. Probeer het ook zelf op papier op te schrijven, dat helpt. Heb je vragen? Reageer dan even.

De kern van de balansmethode: je kan getallen of letters aan een bepaalde kant wegwerken, door ze gewoon af te trekken, MAAR: dat moet je dan steeds in de beide leden doen, links en rechts hetzelfde toepassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie uitleg, maar geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, erg duidelijk. Maar ik vind het nog steeds erg moeilijk om zelf toe te passen.
Voor de zekerheid sla ik het even op als word document.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Samuel1304: oh, hoezo? Volgens mij wel en de vragensteller was er blijkbaar ook mee geholpen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wow: probeer hetzelfde verhaal te volgen, maar vertrek van een andere opgave; oefenen helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had je al begrepen dat het '='-teken het belangrijkste is?
Dat is namelijk de balans zelf. Wat er rechts van staat, is even zwaar als wat er links van staat.

Andere antwoorden (5)

Heb je je wiskundeleraar al gevraagd het een keer rustig speciaal voor jou uit te leggen?
Waarschijnlijk moet je een eindje terug in de stof, tot waar je het nog wel snapt, en vanaf daar rustig verder werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft me ook al heel erg vaak uitleg gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ben je terug gegaan in de stof tot waar je het nog wel snapte?
Aan je vraag te zien moet je c naar 1 kant werken door middel van delen en optellen aftrekken.
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Ik kom uit op c=150/(4x-1)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, maar denk je dat ik het nu snap? Nee
Drepolli
12 jaar geleden
Haal eerst beiden c's naar 1 kant en de getallen naar andere kant: 4xc-c=150 om 1 c over te houden deel je door c dan krijg je 4x-1=150/c nu zorg je dat c bovenop komt dus 1/(4x-1)=c/150
Doe dit nu keer 150= 150/(4x-1)=c
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de x een vermenigvuldigingsteken is in deze context, geen variabele. Of bedoelde je toch de letter x, wow?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een vermenigvuldigingsteken, ik heb geen idee wat een variabele is.
OK van mij dan een heel ander soort antwoord.
Het probleem van veel "uitleggers" is dat zij het ZO simpel vinden dat ze eigenlijk niet begrijpen dat jij het zo moeilijk vindt.

Dus: je moet iemand vinden die het óf eerst ook niet snapte en nu wel want die heeft met hetzelfde geworsteld, óf je moet samen met iemand die het jou wil uitleggen EERST achterhalen waar precies het gedeelte zit dat jij niet snapt.

Dat laatste zou je kunnen proberen te doen op de volgende manier: JIJ gaat die ander uitleggen hoe het moet. Dat kun je natuurlijk niet maar zo kunnen jullie samen zien waar jij vastloopt. Dan helpt degene die het wel snapt een klein beetje EN DAN MOET JIJ WEER VERDER UITLEGGEN. Tot je weer vastloopt enz enz.

Met geluk komt er dan een moment dat je zegt: o maar de rest snap ik wel, EN het stuk ervoor begrijp je dan beter omdat je er meer zelf aan moest doen dan naar de (in jouw oren) abracadabra van iemand anders luisteren.
12 jaar geleden
Forceer geen dingen! Meer dan je best kan je niet doen, je leven komt niet aan 't eind als je een wiskunde ding niet snapt. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wiskunde is niet te begrijpen dat moet je door hebben de een kan het beter dan de ander maar de ander is weer goed in taal of kunst