Is er een wiskundige term voor de grootst mogelijke "schijf" die je uit een bol kunt snijden?

Ik bedoel dus: neem een bol, snijd daar een (2d) cirkelvormig vlak uit die het middelpunt van de bol snijdt. (Dat is per definitie de grootst mogelijke doorsnede van de bol uiteraard.) Is er een wiskundige term voor dat vlak in een cirkel?

Toegevoegd na 7 minuten:
In reactie op de reactie van 'sans':

In vierkante cm is het natuurlijk gewoon πr² (uitgaande van r in cm uiteraard) maar ik bedoel eigenlijk of er een Nederlandse (of Engelse) term is die die doorsnede van een cirkel beschrijft. Iets als "middelvlak" of zoiets, maar dat is het niet.

Toegevoegd na 8 minuten:
*die die doorsnede van een cirkel beschrijft* --> die de maximale doorsnede van een bol aanduidt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In vierkante cm is het natuurlijk gewoon πr² (uitgaande van r in cm uiteraard) maar ik bedoel eigenlijk of er een Nederlandse (of Engelse) term is die die maximale doorsnede van een bol aanduidt. Iets als "middelvlak" of zoiets, maar dat is het niet.

Het beste antwoord

Voor het vlak weet ik geen naam, maar de cirkel die je zo krijgt heet een grootcirkel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat is de rode cirkel uit het plaatje (bron wikipedia).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank! Ik vind 'm goed genoeg, ik noem het "grootvlak" en dan moet men 't maar begrijpen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal 't ermee doen! :)

Andere antwoorden (2)

Dat is de diameter van de bol! Van het midden tot de zijkant is de straal van de bol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat de diameter van de bol de hele cirkel is? Is de diameter van een bol niet gewoon de grootst mogelijke rechte *lijn* tussen twee punten in de bol?
Zoals je al zei: het is gwn een doorsnede van de bol. Niets meer en niets minder. Zo werd het bij ons in iedergeval altijd genoemd.