Welke nummers kan ik het beste kiezen bij dobbelsteen-loten?

Samen met iemand ga ik loten om een belangrijke keuze. We doen dit met een dobbelsteen. Allebei mogen we drie nummers uitkiezen. Daarna gaan we met de dobbelsteen gooien. Als het dobbelsteen op één van de drie nummers valt die iemand heeft gekozen, mag diegene de belangrijke keuze maken.

Is er enig statistiek bekend welke drie nummers ik dan het beste kan kiezen of maakt dit echt helemaal niks uit? Zijn er anders andere manieren van eerlijker loten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
4.6K
Powergen
10 jaar geleden
Als het gewoon een normale dobbelsteen is maakt het echt niks uit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanvulling.. Zodra je een getal hebt en je doet dit met 2 dobbelstenen zijn er hele statistieken. Bij 1 dobbelsteen heb je evenveel kans op elke kant (namelijk 16.66666..... % per kant)
WimNobel
10 jaar geleden
Je kunt het beste drie verschillende getallen uit de reeks 1,2,3,4,5,6 kiezen.

Antwoorden (2)

Een dobbelsteen behoort zo gevormd te zijn dat elk getal een even grote kans heeft om bovenop te komen liggen. Dit noemt men een zuivere dobbelsteen. In principe kun je er vanuit gaan dat een standaard dobbelsteen nagenoeg zuiver is. Dit is echter lastig om te bewijzen.

Een zuivere dobbelsteen wil dus zeggen dat de kans op een 1 even groot is als de kans op een 2 of elk ander getal. Kortom, het maakt niet uit welke getallen je kiest.

Pas wanneer je met meer dan 1 dobbelsteen gaat gooien, wordt de kans op een bepaalde waarde verschillend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de dobbelsteen hebt waarmee gegooigd gaat worden kun je vooraf een uurtje gaan zitten rollen. Als de dobbelsteen een afwijking heeft zal er een lichte voorkeur voor een of meer nummers zijn. Dus de statistiek bijhouden en kijken of het zo is en die nummers kiezen. Dan verhoog je je kans.