wat is het verschil tussen tan en tan^-1? en wanneer gebruik je ze? ook voor cos en sin

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
35.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel oppassen, je rekenmachine scrijft tan^-1, maar dat is niet hetzelfde als tan tot de macht -1. tan^-1 is een notatie van arctan, iets heel anders dan tan tot de macht-1, wat gelijk is aan 1/tan

Het beste antwoord

De tangens gebruik je wanneer de hoek(in aantal graden) bekend is. Bijvoorbeeld als je de lengte van een zijde wil weten. Omgekeerd: als je de lengte van een zijde weet dan gebruik je de tan^-1 of inverse tangens. Je meet dan de hoek door de lengte van de overstaande zijde te delen door die van aanliggende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

tan (45°) = 1
tan-1 (1) = 45°

Toegevoegd na 1 minuut:
Tan^-1 is de omgekeerde bewerking van Tan.
Meestal wordt het aangeduid als arctan of atan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor Cos en Sin geldt hetzelfde.

Cos-1 = arccos = acos
Sin-1 = arcsin = asin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets, maakt niet uit wat, tot de macht -1 is altijd hetzelfde als 1/Iets, maakt niet uit wat. Het is dus een omgekeerd evenredig verband: precies het tegenovergestelde.