Wat is de uitkomst van deze rekenvraag?

Een leerling bij mij op school heeft een boete van 9,40 euro in de bibliotheek.
Er komt per dag dat het boek te laat is 0,05 erbij. behalve in het weekend.

Hoeveel weken is dit? schoolvakanties maar even buiten beschouwing laten.

ik en een vriend zijn het over eens dat het 940 cent: 5 cent is 188 dagen is.

maar nu hij zegt 188 dagen : 5 omdat een schoolweek 5 dagen heeft. Maar ik zeg delen door 7 omdat dat een week is.

wie weet de oplossing?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
2.6K

Het beste antwoord

Die 188 dagen zijn 188 werkdagen. Daarvan zitten er 5 in een week. Om het aantal weken te weten, moet je het dus door 5 delen. De twee weekend-dagen doen namelijk niet mee, dus die kun je helemaal vergeten. In deze som heeft een week niks met 7 dagen te maken ; da's maar een automatische koppeling die je meteen maakt. 37 weken dus, en nog 3 dagen. Of 37,6 weken. Ik neem toch aan dat hij dat boek inmiddels wel zo'n beetje uit heeft ;-)

Toegevoegd op 17-06-2009 18:46:56
En natuurlijk weer te laat....zucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal maar niet verklappen hoelang ik op mijn vingers aan het rekenen was he ? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het enige juiste antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ja ik ben de enige die het verklapt heeft he ? lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwaliteit neemt zijn tijd.... +1

Andere antwoorden (5)

Je moet door vijf delen, omdat er maar vijf dagen tellen in deze week.

Je week waarover je moet betalen bestaat namelijk maar uit vijf dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vriend heeft gelijk; je betaalt per week maar 5 dagen boete, dus om het aantal weken te weten deel je door 5.

Toegevoegd op 17-06-2009 18:45:07
aww, te laat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je de moeite neemt om op zo'n vraag te antwoorden...
9.4 : 0,05 = 188
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft eigenlijk al zelf antwoord in je beschrijving:

Je zegt namelijk: "Er komt per dag dat het boek te laat is 0,05 erbij. behalve in het weekend."

Je vriend heeft gelijk.

Pak even een gemakkelijker voorbeeld: De boete is 2 euro per dag, maar niet in het weekend.

Stel dat het boek exact 2 weken te laat is. Dan liep de boete als volgt op:

Ma 2 euro, Di 4 euro, Wo 6 euro, Do 8 euro, Vr 10 euro
Ma 12 euro, Di 14 euro, Wo 16 euro, Do 18 euro, Vr 20 euro

Nu ga jij vanuit die 20 weer jouw berekening doen.
Je deelt eerst door 2 euro om het aantal dagen te weten:
20/2=10 dagen. Moet je die 10 nu delen door 5 of door 7? Wel, het antwoord is 5, want je weet dat het goede antwoord 2 weken moest zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 een eenvoudig model geeft vaak de beste inzicht...
Eensch met uw vriend. De "week" waar we het over hebben bestaat immers uit 5 dagen.

Het is idd 37,6 weken. Als je negeert dat er hoogstwaarschijnlijk feestdagen in die periode vallen, tenminste. Of tellen die gewoon mee voor de boete op uw school? ;)