Wie heeft wiskunde uitgevonden?

Wie heeft eigenlijk wiskunde bedacht: hoe je bijvoorbeeld weet dat y = 2x+3 een lijn in een grafiek is enzo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
12.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ik haat wiskunde

Het beste antwoord

"Vanaf 3500 voor Christus tot aan ongeveer 1250 na Christus begon "men" al met tellen.
Er wordt een duidelijke driedeling in de tijd zichtbaar. De vroegste fase wordt veelal getypeerd als de retorische of mondelinge fase. Veel later ontstaat een werk- en schrijfwijze die kan worden omschreven als de syncopatische of syncopische fase . In deze periode ging men afkortingen van woorden gebruiken en ontstond dus voor het eerst een soort "verkorte schrijfwijze". De meest recente fase is de symbolische fase, waarin wiskundige symbolen werden gebruikt – de fase waarmee wij allen vertrouwd zijn (Boyer, 1968)"

Er is niet maar 1 persoon geweest, die dit allemaal bedacht heeft. De Egyptenaren, Babeloniers, Grieken, Indiers en Chinezen hebben bijvoorbeeld de grond gelegd, voor alles wat hierna kwam. Vaak als iets wordt "bedacht" of uitgevonden, zijn er meerdere personen, (over de gehele wereld) die ditzelfde idee hebben, of een soortgelijk.

Op deze site kwam ik de info tegen http://wjsn.home.xs4all.nl/tekst/wiskunde.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De babyloniërs begonnen met algebraische formules, en hebben ook verder een grote bijdrage gebracht aan de ontwikkeling van de wiskunde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij is wel eens verteld dat het oplossen van vergelijkingen zoals wij dat doen met x en y begonnen is in Indië. En dat ze daarvoor niet x en y gebruikten, maar witte bloem en rose bloem.
Zoiets als:
Twee keer een hoeveelheid kippen en daarbij 1 keer die hoeveelheid kippen en nog 3 keer die hoeveelheid kippen en nog 15 kippen erbij geeft 75 kippen.
Dat werd dan:
2 x witte bloem + witte bloem + 3 x witte bloem + 15 = 75
De stap vooruit was dat men nu die witte bloemen kon optellen en zo de vergelijking vereenvoudigen.
6 x witte bloem + 15 = 75.
En zo verder oplossen tot witte bloem = 10.

Dus de Indiërs introduceerden niet zozeer het gebruik van formules. Waarbij je waarden moest invullen en waaruit dan na berekenen een uitkomst kwam.
Zij gingen een stapje verder en werkten met vergelijkingen waarbij niet rechtstreeks een resultaat kon worden berekend. Maar waarbij de vergelijking eerst herschreven diende te worden.
Dat leverde oplossingen die er tevoren niet waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste staat op naam van Descartes denk ik. Hij gebruikte voor het eerst coördinaten, waardoor de algebra de meetkunde feitelijk opslokte.

In een coordinatensysteem is een punt een combinatie van getallen en kunnen allerlei vormen zoals bv lijnen worden beschreven met vergelijkingen of ongelijkheden, die een verzameling punten met eigenschappen die aan die vergelijking voldoen omvatten.

Voor jou vergelijking kun je zien dat het punt 1,5 voldoet aan de vergelijking, en ook het punt 2,7 en het punt 3,9. Als snel valt op dat alle punten op een rechte lijn liggen en dat ook de tussenliggende punten aan de vergelijking voldoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wiskunde is ontstaan en niet uitgevonden. Omdat mensen heel vroeger wilden weten hoe je een piramide moest bouwen bijvoorbeeld, maakten zij allerlei berekeningen. Ze gingen daarbij kijken naar de verhoudingen tussen lengten van driehoekzijden en hoeken. Ook wilden zij weten hoelang het touwtje moest zijn om een cirkel met een omtrek van bijvoorbeeld 15 meter in het zand te trekken. Allemaal praktische dingetjes waarvoor men oplossingen of sommetjes bedacht. Mensen als bijvoorbeeld Pythagoras en Euclides gingen al die dingen opschrijven en bedachten daar theorieen voor. Zo ontstond langzamerhand meetkunde in Griekenland en later Algebra in Arabië. Zo werd onze wiskunde geboren.