Wat is in 2010 het kortse seizoen?

zonet hoorde ik bridget maasland in haar oneindige wijsheid melden dat het vrij simpel is aan te nemen dat het ene seizoen korter of langer zou zijn dan de ander. maar klopt dit? een groffe berekening gaf bij mij aan dat de de zomer 2223 uur en 41 minuten duurt, deze bereking zal verre van accuraat zijn. maar de vraag is dus: zijn de seizoenen extact gelijk qua lengte? (niet qua maanden dus, maar in uren minuten en seconden)

zomer

2010 21 juni 13:28

2010 23 september 05:09

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zomer

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.8K

Het beste antwoord

De winter is met 88,89 dagen het kortste seizoen en dat blijft zo tot het jaar 6430. De zomer is sinds het jaar 1250 het langste seizoen met 93,65 dagen, de herfst telt 89,84 dagen.

Toegevoegd na 19 uur:
oke een aanvulling
De lengte van de astronomische seizoenen varieert ook in de loop van de eonen, maar kunnen tot het jaar 6430 (winter kortste seizoen) als "stabiel" worden beschouwd met de volgende "lengtes":

Winter 88,89 dagen
Lente 92,86 dagen
Zomer 93,65 dagen
Herfst 89,84 dagen

Meteorologisch Seizoen. Internationale afspraak tussen meteorologen om langjarige vergelijkingsstudies te kunnen doen met beide halfronden zonder spraakverwarring en om zaken administratief zo eenvoudig mogelijk te houden. Men hanteert de volgende indeling:

(Meteorologische) Winter: 1 december tot en met 28 (schrikkeljaren: 29) februari (lengte: 90 resp. 91 dagen)
(Meteorologische) Lente: 1 maart tot en met 31 mei (92 dagen)
(Meteorologische) Zomer: 1 juni tot en met 31 augustus (92 dagen)
(Meteorologische) Herfst: 1 september tot en met 30 november (91 dagen)

blijft winter de kortste
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt +1 en - 1 voor bridget in dit geval, ofwel de mensen achter het programma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarbij is het éénmaal per 4 jaar een schrikkeljaar en komt er dus een volle dag bij het wintergetal :)
Ergo éénmaal per 4 jaar is de herfst korter dan het kortste seizoen de winter.
Overigens wordt er in de link, geen melding gemaakt van de lente...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er word gezegd dat alle seizoen exact gelijk in lengte zijn, wat dus niet zo is. het gaat dus om de algemene stelling.

Andere antwoorden (2)

De herfst is trouwens wel het kortste seizoen qua tijd. Door de invoering van zomertijd. De lente krijgt een uurtje extra van de herfst.
De zonnewende is qua tijd continum het moment waarop de seizoenen daadwerkelijk veranderen. Uit practische overwegingen gaan we met z'n alle op 21 maart lopen springen (op het noordelijk halfrond) omdat het lente is.

Wat wel zo is is dat de aardas in een hoek om de zon draait en dat deze hoek een kantel-effect van 28 graden en dus implicaties heeft voor het begin van het toenemen van de kracht van de zonnestralen tot het moment dat de kracht weer afneemt.

Dus de hoek van de aarde tov de zon is bepalend voor waar het op aarde langer lente/zomer tov herfst/winter.

Dus op de vraag "Wat is in 2010 het kortste seizoen zou ik vragen "Waar?" en rekening houdend met het feit dat winter 2010 geen aaneengesloten periode is. Het 2e deel van de officiele winter 2010 hebben we nog tegoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werkelijke lengte van de seizoenen verandert met de stand van de aarde en is dus NIET jaar in jar uit gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus? dan is er in 2010 toch alsnog een korste zeizoen?