Als we langs alle wegen enorme zeewateraquaria zouden plaatsen, zouden we daarmee dan de wereldwijde zeespiegelstijging (voorlopig) kunnen verhelpen ?

Wanneer ik overweeg dat in mijn 1.80 m. aquarium al 450 liter zit... Hoeveel water zit er dan wel in alle aquaria die in dit idee, zeg 1,5 m. diep, 2 m. hoog en dus zo lang als alle lange (spoor-)wegen ter wereld bij elkaar, en dan maal 2 , want aan beide zijden van die wegen staan er dan. Bij wijze van geluidswallen, tevens openbare dierentuin/wildreservaat.
Een praktisch onuitvoerbaar en maf idee, ik weet het ... maar toch wil ik weten of dit de stijging van het water genoeg zou beïnvloeden...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ook van jou !

Antwoorden (7)

Ja dat klopt helemaal, maar de energie om dat te maken ontbreekt one ten ene male... Er is 3 keer meer water dan land... is het niet zo, als dat niet zo is nemen we dat toch maar aan... Dat wil dus zeggen dat we drie meter water op alle grond moeten leggen om één meter zeestand te kunnen maken... Zie ja nu al dat het een onmogelijk idee is? Hoeveel aquaria moeten er dan wel niet komen te staan?

Heel mooi en creatief idee en ik haat het om te zeggen dat het geen zoden aan de (zee)dijk zet...

Toegevoegd na 6 minuten:
Wist je dat de klimaattemperatuurstijging al een daling van de zeeën tot gevolg heeft... De hogere temperatuur kan meer vocht oplossen, dus meer water bevatten, dus zakt de zeespiegel alleen al daardoor... Wist je dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het kader van alle beetjes helpen...een heel klein beetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe 'n klein beetje ?
De ijskappen van Groenland en de Zuidpool zijn wel hele flinke ijsklonters, maar als we over de hele wereld net zo'n dicht wegennet bouwen als in Nederland scheelt het toch wel weer een slok op een borrel.
Kunnen we voortaan goudvis eten zo veel we willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de zeespiegel een meter stijgt, en we gaan even uit van 2/3 zee, 1/3 land op aarde - dan moeten we alle land op aarde volledig bedekken met twee meter water om het zeeniveau gelijk te houden.

Even uit mijn hoofd is het landoppervlak dat wij, met onze vele wegen, aan wegen en spoorlijnen hebben besteed, maximaal 2% van ons totale landoppervlak. Als alle landen in de wereld dus net zo dicht bewegd en bespoorlijnd zouden zijn als Nederland, zouden jouw acquaria 50 keer die twee meter water moeten bevatten - dus 100 meter aan waterhoogte.

Dat werkt alleen maar als de oppervlakte van de acquaria gelijk zou zijn aan de oppervlakte van wegen en spoorlijnen. Dus naast de A4 bij Schiphol (vijf stroken beide kanten op, plus middenberm (gelijk aan één strook?) en vluchtstroken (twee stroken), zou een acquarium moeten komen dat 13 rijstroken breed is en 100 meter hoog.

Hmm, tja...

In veel landen is aanzienlijk minder dan 2% van het landoppervlak besteed aan wegen en spoorlijnen. Wat zou het gemiddelde zijn? Wie het weet mag het zeggen.

Laten we eens uitgaan van een gemiddelde van 0,2%. Dan zouden dus, langs *alle* bestaande wegen en spoorlijnen, waar ook ter wereld, acquaria moeten komen die even breed zijn als die wegen/spoorlijnen, en 1000 meter hoog.

Dit moet dan niet alleen in ons vlakke landje gebeuren, maar ook voor bergweggetjes en boerenlandweggetjes.

Oei...

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, die kilometer hoogte heb je nodig als de zeespiegel met één meter stijgt. Je mag zelf uitrekenen hoe hoog de acquaria moeten worden om een zeespiegelstijging van tien meter te neutraliseren.

Ik zeg maar één ding: oei-oei-oei-oei-oei...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele dure oplossing voor weinig resultaat lijkt mij, nog afgezien van het feit dat een in de toekomst zorgwekkende zeespiegelstijging nog geenszins door bewezen is. Een op lange termijn veel goedkopere oplossing is de maan voorzien van zonnepanelen. Een zonnepanelen-veld zo groot als Nederland is namelijk al genoeg om de hele wereld gratis te voorzien van energie. Milieuorganisaties liggen alleen dwars omdat zij zich zorgen maken over de aantasting van de maan.
http://www.xs4all.nl/~carlkop/specials/maanwoon/maanwoon.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schatting is dat als de polen smelten, het zeeniveau ±73,8 meter zal stijgen (http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_level#Glaciers_and_ice_caps).
Als we ff rota's berekening erbij pakken, dan kom je dus op aquaria van zeg maar 74km. hoogte - als de dichtheid gelijk zou blijven op elke hoogte (wat waarschijnlijk niet 't geval zal zijn).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je enig idee hebt,hoe enorm die aquaria zouden moeten zijn,zou de vraag niet eens in je opkomen.