Vraag over Statisiek : Hoe groot is de kans dat ik 12 verschillende kaarten per toeval op de juiste volgorde leg

Ik was laatst aan het klussen en moest daar 12 draden op de goed plek monteren, de draden hadden elk een andere kleur.
Toen ik daarmee bezig was kwam deze vraag in mij op hoe groot de kans is dat ik dit in 1 keer goed doe zonder te kijken

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Volgens mij is dit als volgt:

De kans dat de eerste draad / kaart goed word gelegd is 1/12, de tweede 1/11e, etc, t/m de een na laatste welke een kans van 1/2 heeft om juist gelegd te worden en de allerlaatste voor welke geen keuze meer is.

De kans dat alle draden goed worden gelegd is dus:

1/12 * 1/11 * 1/10 * 1/9 * 1/8 * 1/7 * 1/6 * 1/5 * 1/4 * 1/3 * 1/2 * 1/1 = 8,35 * 10^-9, oftewel 0,000000835%
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een iets andere situatie, omdat hier de volgorde niet van belang is. Er zijn 45 balletjes met allemaal een ander getal. De kans dat je het eerste balletje goed voorspeld hebt is (aangezien de volgorde niet van belang is) 6/45. De kans dat je hiernaast de tweede goed hebt is 5/44, de derde 4/43, de vierde 3/42, de vijfde 2/41 en de zesde 1/40. Dit valt ook te omschrijven als: 45! / (45 - 6)!
------------------ = 8.145.060
6! Oftewel: er zijn 8.145.060 mogelijkheden. De kans dat je alle 6 de getallen goed hebt is dus 1 / 8.145.060. Als je hiernaast ook nog de kleur goed wilt hebben (er zijn 6 kleuren). Is deze kans nog 6 keer kleiner: 1 / 48.870.360

Andere antwoorden (4)

Volgens mij is die kans 12 tot de 12de mach. Dit omdat iedere draad een kans van 1 op 12 heeft om goed te liggen.

Ook al heb ik al 10 draden neergelegd dan wil dat niet zeggen dat die goed liggen en daarom hebben de laatste draden geen kans van 1 op 2 en 1 op 1 maar ook gewoon een kans van 1 op 12.

Nu ik het heb zitten berekenen lijkt de kans me nogal te klein, dus ik weet niet zeker of het wel klopt.

De kans is 1 op 8.916.100.448.256 dat het in een keer goed gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit zou het correcte antwoord zijn als je een oneindige hoeveelheid draden zou hebben en er steeds een blind zou pakken. (Oftwel: kansrekening met teruglegging). Een soortgelijke probleemstelling is de kans dat je achter elkaar 12 keer de rode knikker uit een zak pakt, waarin 12 verschillende kleuren knikkers zitten, maar dan leg je elke keer de knikker welke je gepakt hebt weer terug. Op deze manier verandert de kans bij elke graai in de zak niet.
Pim's antwoord klopt helemaal. Als je ervan uitgaat dat je elke plek waar een draad gemonteerd moet worden systematisch langsgaat, dan is de kans 1/12 dat de eerste draad correct is. Daarna zijn er nog 11 draden over, dus is de kans dat de volgende draad correct is 1/11, enzovoorts.

Dit is dus een kans van één op n! waarbij n=12. Dat komt neer op een kans van 1 op 479.001.600 dat je de draden goed legt! Niet mis dus.

Bij zes draden is de kans 1 op 720. Bij drie draden is de kans 1 op 6.

Kortom, als je inderdaad blind draden gaat monteren ben je wel even bezig ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is een vraag die bijna niet uit te rekenen is ik hoop voor jou dat je het niet maar 1 keer mag proberen omdat er stroom aan zit want dan zou ik er toch gewoon bij kijken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is de som net iets ingewikkelder dan pim en james doen voordoen. Het klopt als er maar een volgorde is waarop je de draden aansluit en dan klopt het inderdaad 12! is het totaal aantal mogelijkheden om het goed aan te sluiten. Maar volgens mij maakt de volgorde niet uit dus of je de 12 met 12 verbin en daarna 1 met 1 of 5 met 5 en daarna 3 met 3. Maakt niet uit dit zorgt dat de kans net iets kleiner is. De som word dan 12 mogelijkheden om de eerste goed te doen daarna 11 daarna 10 dit moet je alles bij elkaar optellen en dan komt de som uit op 78/12! en dat komt neer op een kans van 0,000001638% en dat komt neer op een kans van 1 op 6141046 als je bedoelde 12 draden en dus 6 paar is de kans ongeveer 3% en dus een op 34
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
beetje onduidelijke uitleg poging 2:
de berekening is het potentieel aantal mogelijkheden gedeeld door het totaal. Als de volgorde niet uitmaakt heb je voor de eerste draad 12 mogelijkheden (een van die 12 draden sluit je goed aan) bij draad 2 11 (je hebt er immers al 1 aangesloten) en ga zo door. Dit maakt de som voor het potentieel aantal mogelijkheden. 12+11+10+9+8+7+6+5+4+3+2+1= 78
het totaal aantal mogelijkheden is dezelfde reeks maar dan met elkaar vermenigvuldigd. dus 12*11*10*9*8*7*6*5*4*3*2(*1)= 479.001.600
Dit soort sommen geef je aan door het ! dus dat bedoelde ik met 12! de som is dus 78/479.001.600=0,000001638% (afgerond) als de volgorde wel uitmaakt klopt het antwoord van james want dan heb je dus 1 mogelijkheid gedeeld door 12!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laatste aanvulling voor als je het wilt uitrekenen met grotere getallen. de formule om dit te doen. is als volgt. (n+1)*0,5n
n!
Uitleg bovenste deel. stel je wilt zo'n sommetje weten van 30+29 etc.. dan is het nogal lang om dit allemaal bij elkaar op te tellen. Het truckje is dat als je het hoogste en het laagste en de ene hoogste me de ene laagste bij elkaar op telt etc dat je altijd op hetzelfde getal uit komt Het laagste is 1 en het hoogste is logischerwijs N. dus 30+1= 31 29+2=31 28+3=31 etc.. Let op het lijkt nu een logische stap om 31 met 30 te vermigvuldigen immers je hebt 30 stappen. Maar als je dit doet tel je alles dubbel. Dus je telt zowel 30+1 als 1+30 etc. Daarom vermenigvuldig je het met de helft van n.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij maakt de volgorde wel uit. Beredeneer dit eens vanaf de kant van de draden welke reeds liggen, en waarop de draden waarover we praten aangesloten moeten worden. Deze 'losse' draden plaats je allemaal in een zak en trek er steeds zonder te kijken 1 uit. We gaan eerst kijken voor de eerste vaste draad: een gele. Wat is de kans dat we ook de gele draad uit de zak trekken? 1/12. Nu gaan we door naar de tweede draad: een rode. Wat is de kans dat deze tweede getrokken draad rood is: 1/11. Kortom: de volgorde is wel van belang...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja dat klopt inderdaad wat jij denk ik bedoeld is dat de volgorde uitmaakt omdat je eerst eentje aansluit en dat je dus niet die draad nog een keer kan aansluiten. Daar heb ik rekening mee gehouden. Wat ik bedoel is of het uitmaakt is welke volgorde je de draden aansluit. Volgens mij maakt het namelijk niet uit of je eerst de rode met de rode en daarna de gele met de gele of andersom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aansluit-volgorde maakt inderdaad niet uit, maar omdat je voordat je een draad 'pakt' al besloten hebt op welke positie je deze gaat plaatsen is dit feit niet van belang voor de kans.