Moet ik wiskunde a of b kiezen? moet ik profiel E&M of N&G kiezen?

Ik heb nu net mijn vmbo tl+ diploma gehaald. met de vakken: wis, nl, eng, eco, bio, nask1, kunst beeldend. geschiedenis en ak heb ik vorig jaar afgesloten. volgend jaar ga ik naar 4 havo. ik zou graag het vakkenpakket eco&ma.
door de eco en gs. maar dan moet ik wel wiskunde a kiezen. maar ik ben dyslecties en heb moeite met verhaalsomen en inhoud en opp berekeningen. ik ben goed in berekeningen met formules. en tan,sin,cos. en pytog. enz.
als ik wis b wil, moet ik profiel n&g kiezen met de vakken: wis b, nl,eng, bio, scheikunde, ak en beeldende kunst.
maar scheikunde heb ik maar in kleine maten gehad. en is wiskunde b niet te moeilijk? wat moet ik doen? heeft iemand een tip?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
3.1K

Het beste antwoord

Als ik jou was zou ik voor deze vraag naar een decaan op jouw oude of nieuwe school gaan. Een decaan is een studieadviseur, hij is er voor opgeleid om je dit soort adviezen te geven en kan ook beter inschatten wat je wel en niet aankan, omdat hij vast meer mensen kent die van de HAVO zijn gekomen.

Verder is wiskunde B niet heel moeilijk als je van abstract rekenen houdt. Ik kan zelf niet zo goed met statistieken verhalen omgaan, en heb daarom wiskunde B gekozen. Maar ik denk niet dat wiskunde leidend moet zijn voor de keuze die je gaat maken. Als het profiel EM jouw meer aanspreekt zou ik dat gewoon doen, en dan kan je voor wiskunde vast wel extra hulp krijgen of misschien kijken of er een mogelijkheid is om EM met wiskunde B te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik zal inderdaad naar me decaan gaan. Ik moet inderdaad niet alles laten afhangen van 1 vak. dus ik denk toch dat ik dan voor EM kies. omdat economie en geschiedenis mijn beste/leukste vakken zijn.
(ik wil ook iedereen bedanken voor zijn of haar antwoord/tip)

Andere antwoorden (3)

Mijn ervaring is, is dat je pas op havo 4 begint met echt scheikunde misschien zal je wat moeten bijwerken maar dat is wel te overzien. Wisb is wat abstractere wiskunde maar zeker niet onmogelijk. Ik weet niet wat voor vervolg studie je wilt doen maar
Ik zou daar ook nog naar kijken voor je profielkeuZe. Je wiskunde leraar kan ook advies geven wat volgens hem verstandig lijk a of b die kent jouw capaciteiten beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenslotte nog een tip over de nieuwste inzichten bij dislectie. Er bleek namelijk aanzienlijk betere leerprestaties mogenlijk door op je computer een andere letter in te stellen zoals 'System' (op telegraaffoto) maar ikzelf prefereer 'Fixedsys' i.p.v. de normale 'Lucida Console'.
Zit je al in een bestand: klik op 'Opmaak' en dan 'Lettertype' en stel dat hier in - maar browsers kunnen hardnekkig zijn en moet je in configuratie zijn.

Nog een manier die ikzelf toepas is gele letters op een zwarte achtergrond: ook hiervoor moet je in configuratie zijn. Zit je op school en werkt de leraar met Prof-Windowsversies (meestal) dan kan hij dat per leerling apart instellen en dan leer je stukken beter.
Helaas werkt dit niet in Adobe (pdf-bestanden) maar andere pdf-readers zijn er genoeg.

Verder levert Philips momenteel blauwachtige lampen uit die speciaal voor in de klas zijn bedoeld voor dislectische kinderen - maar het effekt was dat zelfs "normale" kinderen tot wel 14% betere leerprestaties haalden!!
In ieder geval zou ik nu maar alvast op je kamer een 36W TL-buis (wit type meegeleverd) met apart te kopen daglichttype boven je bureautje monteren.

Het is dus geen echte ziekte, en volgens het recente boek: Uw brein als medicijn' is vooral bij ADHD en dislectische kinderen met vitamine-aanvullingen en sardines nog veel te corrigeren: de psychiater stelt zelfs dat leerprestaties letterlijk van visconsumptie afhangt.

De Vmbo-tl is de voortzetting van de vroegere Mulo die ook 2 richtingen had namelijk a of b, de b. was inderdaad extra aandacht voor wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Voor Pabo was dat echter overbodig.
De Vmbo's-tl zijn dus vooral ontstaan om havo-scholen te dwingen om overwippende leerlingen op te nemen in daarvoor vastgestelde klassen en niet meer in een 1e klas te gaan plaatsen: dat kostte de Overheid dus goud.
Maar nu jezelf nog: het is weliswaar allemaal wel mogelijk en dislectie heb je verlaagd examen en extra lesuren alles is mogenlijk, mààr vooral: probeer eerst de tips uit, op andermans goedwilligheid vertrouwen kan later nog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je verhaalsommen moeilijk vindt, zou ik niet wisA nemen. En wis B is idd moeilijker maar met meer formules, en dat vind je makkelijker. Ik zou dus wis B nemen. En scheikunde wordt dan wel iets moeilijker, daar moet je dus extra hard je best voor doen... Ik zou als ik jou was dus voor NG kiezen.