hoi, Hoe bereken je het volume van een (niet rechthoekig) kamer? De kamer wordt dus na 1.14meter kleiner naar boven toe.

Letters van de afmetingen staan in de bijgevoegde foto.
Zo kan je visualiseren waarover het precies gaat.

afmetingen A = Lengte vloer = 6.8m
afmetingen B = Breedte vloer = 3.5m
afmetingen C = Hoogte totale muur = 2.32m

afmetingen D = Hoogte muur tot helling = 1.14m
afmetingen X = Lengte dak = 4.4m
afmetingen Y = Breedte dak = 2.10m

Met uitzondering van de rechter muur (de rechte muur waar C op staat) zijn de andere 3 hellend.
(1 muur ging namelijk niet op de foto) :)

dank!!

Toegevoegd na 2 uur:
bedankt iedereen, veel van wat jullie beredeneerden begrijp ik, alleen, wanneer je de ruimte (boven 1.14m) indeelt in driehoeken en een trapezium. waar zijn dan de 2 ruimtes tussen de trapezium en de driehoekige vlakken
Die ruimtes zijn elk een soort driehoekige piramide?

Voorbeeldje Foto2

Sorry, de kans is groot dat ik iets mis inschat.

Toegevoegd na 8 uur:
@wildelely bedankt voor al je hulp!
indien geen andere antwoorden tegen morgen dan sluit ik dit af en jij krijgt de stem "het beste antwoord"
Sinds ik deze berekeningen voor een nieuwe airco op mijn kamer nodig heb is dit dicht genoeg in de buurt.
Helaas blijf ik het probleem zien.
Probeer tijdens het uitrekenen een kamer in 3D te bouwen(mentaal)
dan ontbreekt er een stukje!
Die eerder driehoekige piramides
een hier te zien op de nieuwe foto 3!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi plaatje! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bereken stuk per stuk en tel alles op :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijk uit te leggen.
Je berekent eerst de hele kamer, dan bekeken je het afdakje, en dan de afmeting van het afdakje aftrekken van de hele kamer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja waarvoor moet je dat eigenlijk weten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze wil weten,of ze wel genoeg "lebensraum" heeft.

Het beste antwoord

Je hebt helemaal gelijk wat de hoeken betreft. Hier volgt een nieuwe poging!
Inhoud I
6,6x3,5x1,14=27,13
Inhoud II
0,5x(6,8x4,4)x1,18x2,1=13,87
Inhoud III
0,5x1,4x1,18x4,4=3,63
Twee maal inhoud IV
2x1/3x(1,2x1,4)x1,18=1,32

Som totale volume 45,95 M3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lacht je dood, er zijn er bij die nog een -tje durven te geven, zonder enige uitleg. Een beetje dom.
Het probleem is inderdaad om een goede voorstelling te krijgen van je kamer. Elke foto die je maakt geeft weer extra (andere) informatie. Als ik morgen zin heb kijk ik er nog eens naar. Het gaat alleen om het theoretische probleem. Voor je airco maakt het toch niets uit denk ik zo. Ik zie er trouwens al een hangen, of krijg je een nieuwe?
Ik denk dat de kleinste airco die je kunt krijgen altijd groter is dan voor een ruimte van 50 m3. In ieder geval veel koel genot. Ik heb er een in mijn computerkamer, daarom ben ik zo fanatiek op GV.
Welterusten en slaap koel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mystryliner
Ik heb de berekening nog eens nagekeken en heb het idee dat ik geen stukjes heb vergeten. De hoeken zijn in mijn berekening de volumes IV van de de twee piramides die volgens mij niet driehoekig zijn, maar een rechthoekig grondvlak hebben van 1,2x1,4 m waardoor de piramide 4 zijdes heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor het beste antwoord.
jammer dat er iemand jouw een duim omlaag heeft gegeven.
Helaas kan ik er nog geen uitdelen. maar bij deze krijg je alvast de titel "het beste antwoord" :)

Andere antwoorden (4)

Brugklasrekenen :
Bereken de oppervlakte van de vierkante delen, (hoogte x breedte) en dan van de driehoekige delen (hoogte X breedte : 2) . Tel die bij elkaar op en je hebt het hele oppervlak.
Met het vloeroppervlak kun je vervolgens de inhoud berekenen. (totale hoogte x breedte x lengte).

Je zult dan nog de 'driehoekjes' die uit de hellende muren buiten het vlak vallen moeten berekenen en van die inhoud aftrekken om e inhoud van je kamer precies te weten - maar dat sommetje mag je zelf maken ;-)

De sommetjes zijn niet zo lastig, maar door de vorm van de kamer zijn het er nogal véél.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb hier en daar afgerond op 2 cijfers achter de komma,want ik had geen rekenmachine, maar daarmee kom ik op circa 40 (39,95) kubieke meter voor de hele kamer.

(Zonder schuine zijden zou je kamer 55,22 kuub zijn, voor de lange schuine zijde gaat daar ongeveer 11,20 kuub af, kom je op 44,02 kuub. Beide korte muren echter zijn ook schuin, dus met de gegeven plafondlengte keer muuroppervlak moet er daarvoor ook nog 4.07 kuub af. kom je op 39,95 kuub. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
te verrekenen in 3 volumes

(C-D )x {( B+Y ) :2} x X = m³
D x B x A = m³
{(A - X) x ( C - D)}:2 = m³
som= m³
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bereken eerst de 3 oppervlaktes:

Oppervlakte 1 = (B-Y) x D x 1/2 = 0,798 m2
Oppervlakte 2 = (C-D) x Y x 1/2 = 1,239 m2
Oppervlakte 3 = D x Y = 2,394 m2

Bereken daarna de volume:
(oppervlakte 1 + oppervlakte 2 + oppervlakte 3) x A = 30,1308 m3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valt te berekenen maar hiervoor mis je 1 afmeting (info)om het te kunnen doen

Naar aanleiding van breedte vloer en dak kan ik niet zien waar het begint te hellen
Is het verschil tussen A en X elke kant hetzelfde
dus A-X = 2.4m
Gedeeld door 2 is 1.2M
Kort gezegd is het hellend vlak aan de 2 zijkanten identiek zo ja is het met deze info te berekenen

Toegevoegd na 2 minuten:
bovenstaande berekeningen zullen redelijk kloppen maar met deze info kan je gewoon niet zien of beide zijkanten dezelfde schuinte hebben!!