Hoe bereken ik de mediaan?

Ik snap er helemaal niets van

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
38.5K
Antoni
10 jaar geleden
Afgaande op de antwoorden, blijkt er weinig te berekenen aan het bepalen van de mediaan...

Het beste antwoord

Alle waarnemingen sorteren van klein naar groot en dan de middelste nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De mediaan is de 'middelste' waarneming, als je je waarnemingen op een rijtje zet, van klein naar groot.

Stel bijvoorbeeld dat je de getallen hebt 5,3,4,6,3,4,6.

- Sorteer ze op volgorde van grootte: 3,3,4,4,5,6,6
- Tel het aantal getallen en pak het middelste er uit, dit is je mediaan. Dit zijn 7 getallen, het 'middelste' getal is dus het 4e getal in deze rij, en dat is toevallig: 4.

Als je een even aantal getallen hebt, is de mediaan het gemiddelde van de 'middelste 2' getallen (dus als er 8 getallen hadden gestaan, had je het gemiddelde van het 4e en 5e getal moeten pakken ).

Ietsje moeilijker wordt het als je bv. een frequentietabel zou hebben,

waarneming frequentie
4 100
5 200
6 300

In dat geval zou je net moeten doen of je het helemaal uitschrijft (dat hoef je natuurlijk niet ècht te doen). Dus 100 keer een '4', 200 keer een '5', en 300 keer een '6'. Je hebt in dit geval 600 waarnemingen, dus de mediaan zou het gemiddelde zijn van het 300e en het 301e getal, en dat zou dus het gemiddelde van '5' en '6' zijn, ofwel de mediaan is hier 5.5.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Sorteer je getallen van groot naar klein of omgekeerd (dat maakt eindelijk niets uit) dan neem je de middelste maar als de middelste twee cijfers zijn bv. :
0 1 2 3 4 5 6 7 . De middelste zijn 3 en 4 dus de mediaan is 3,5 wat tussen 3 en 4 ligt in het midden 3,5 . Het kunnen nooit meer dan 2 cijfers zijn in het midden ( logisch) . Een tip om te weten of het 1 of 2 getallen zullen zijn: als het een even aantal getallen hebt zal je 2 cijfers hebben . Oneven geheel? Dan heb je maar 1 cijfer .
Hopelijk heb ik je goed kunnen helpen !
Vriendelijke groet , Justine.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is misschien wat raar om te doen, maar als je er echt niets van snapt zet je de data gewoon van groot naar klein en zet je jouw vingers op de 2 uiterste elementen van je rij en verplaats die dan tegelijkertijd naar binnen tot je er 1 over hebt (als je een even aantal data hebt heb je er 2 over, maar dan neem je van die 2 het gemiddelde (optellen en delen door 2)).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
kk goud broer