Konden de Romeinen al rekenen? Zo ja, hoe dan?

Als de Romeinen al konden rekenen, hoe deden ze dat dan met hun Romeinse cijfers.

Toegevoegd na 1 dag:
Mijn vraag is vooral: 'Hoe konden de Romeinen rekenen?'

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Het beste antwoord

Het Romeinse getallenstelsel was een primitief systeem waarmee rekenen nagenoeg onmogelijk was. Het werd dan over het algemeen alleen gebruikt om te noteren. Rekenen deed men op een zogenaamd rekenbord.
Een steentje op de onderste lijn is 1 waard,
een steentje op de tweede lijn is 10 waard,
op de derde lijn 100, enz.

Een steentje tussen twee lijnen krijgt de helft van de waarde van de lijn waar hij onder ligt.

Dat houdt dus in dat de velden tussen de lijnen op het rekenbord respectievelijk 5, 50, 500 en 5000 waard zijn.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Andere antwoorden (2)

De tweede helft van je vraag kan ik niet beantwoorden, maar voor de eerste helft geldt een duidelijk "ja". (Denk aan de vele ingewikkelde bouwwerken die ze construeerden. Die bouwden ze echt niet alleen "op gevoel".)

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier vind je duidelijke info over de manier waarop dat ging.
http://www.math4all.nl/Wiskundegeschiedenis/Onderdelen/RGRomeinen.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, ze konden rekenen. Anders was het Romeinse rijk nooit zo machtig geworden, vooral economisch. Echter, dat rekenen viel niet mee. Vermenigvuldigen, en vooral delen, was knap lastig. Ik zag eens een vrij eenvoudige deelsom, en hoe ze dat deden. Heel wat bewerkelijker dan onze staartdelingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Hofleverancier
Als ik vroeger moest schoolblijven kreeg ik sommetjes als (253962 x 9683836) : 756497
Je mocht pas naar huis als je die sommen "uit" had. Een Romeins jongetje zou tegen die tijd in het bejaardenhuis hebben gezeten. :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ gesp
1) Die haakjes zijn niet echt nodig ;)
2) Jouw antwoord wist ik ook eigenlijk al, maar ik had de vraag anders moeten stellen: "Hoe rekenden de Romeinen vroeger?" (zoals je voorbeeld in de reacties).
Vitruvius was een Romeinse architect, die een bekend boek schreef: Handboek Bouwkunde. Hij stelt dat een architect de rekenkunde nodig heeft om de bouwkosten samen te stellen, en de afmetingen van gebouwen te bepalen. De verhoudingen zijn heel belangrijk. Hij besteedt ook aandacht aan muziekinstrumenten, en hun stemming; ook een kwestie van verhoudingen.
Rekenen kon hij zeker! Misschien zetten de romeinse cijfers ons op het verkeerde been, en werden die bij het rekenen niet of nauwelijks gebruikt.