Hulp gevraagd bij deze rekensom.

Van 600 gram vruchten houdt ik na het inkoken en zeven 100 gram pulp over = 500 gram moes. Hoeveel % 'afval' is dit (de pulp)? En kan ik dit percentage de volgende keer bij de vruchten optellen wanneer ik een bepaald gewicht moes wil overhouden? Dus gewicht vruchten + .. % = bepaald gewicht moes? Dit komt niet op een paar grammen aan.

Ik kom zelf op ca. 17% maar ik weet niet of ik dat goed berekend heb. Ik wil ook graag weten hoe je dit berekent.

Ik voel me wel een beetje dom, maar rekenen is absoluut niet mijn sterkste kant... :-/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zet even een komma achter het zeven. Het duurde een tijdje voor ik de vraag begreep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag het zelf ook, maar normaliter hoort daar geen komma achter, en dan had ik misschien wel weer een reactie dààrop gekregen. Voor de rest gebruik ik ook cijfers, dus mag het duidelijk zijn dat ik met zeven ook echt het werkwoord zeven bedoel ;-)

Het beste antwoord

je wilt 500 gram overhouden, dus moet je met 600 beginnen. Dat is 20% meer...
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je. (Komt door die Amerikanen met hun Cups :-/ ) +1

Andere antwoorden (5)

100 gram pulp is in dit geval 1/6 deel van het geheel. Dit bereken je door 100% te delen door 6 = 16,666%.
Dus je hebt nu 16,666% pulp en de rest is moes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij andere fruitsoorten kan er meer of minder pulp zijn. Er is dus niet echt een algemene regel voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je had 600 gram vruchten en hield 500 gram moes over, dus 100 gram pulp. Als je begint met de vruchten, dan is het nuttige gedeelte kennelijk 83% (=500/600 * 100%). Ofwel je hebt (100%-83%=) 17% pulp. Deze som moet je gebruiken als je vruchten hebt.

Omgekeerd als je een minimaal nuttig gewicht wil hebben, dan is de som: voor 500 gram moes heb je 600 gram vruchten nodig. Je moet dan dus 20% =(= (600-500)/500 * 100%) extra aan vruchten kopen.

Overigens omdat het je niet om een aantal grammetjes gaat zou ik gewoon 20% aanhouden, dan is 1/5e deel en makkelijk te onthouden en uit te rekenen als je aan het inkopen bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
100gram is een zesde deel van 600 gram (1/6).
Een zesde deel is 1/6 x 100%=16,67% -afgerond 17%.

maar 100 gram is een vijfde deel van de moes = 20%.

Als je dus beslist een pond moes(500 gram) wilt hebben, moet je 20% gewicht bij de moes optellen, en 600 gram kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie geeft hier een min op? Iemand die niet kan rekenen?
Grappig.
In je voorbeeld heb je:
600 (fruit) = 100 (pulp) + 500 (moes)

Stel je wilt 750 gr moes, dan wordt de vergelijking:
(750/500 x 100) + 750 = 900 (fruit)

Je hoeft dus alleen maar het getal 750 aan te passen in de vergelijking aan de hoeveelheid moes die je wilt maken.

Eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
A = B%
C = D%

C * B = A * D

600 gram = 100%
100 gram = ? %

Dus D wil je weten, dat is
C * B = A * ?
( C * B ) / A = ?

( 100 * 100 ) / 600 = 10.000 / 600 = 16,7%

Nee, je kan het percentage niet bij de moes optellen.
Zou je bijvoorbeeld deze zelfde getallen gebruiken:
Tel 16,7% bij de moes op. 16,7% van 500 gram is 83,50. Plus 500 gram is 583,50. Je zou moeten uitkomen op 600 gram.
Ik weet niet hoe het precies zit, maar op de middelbare school heb ik geleerd dat je dan die 16,7% anders moet verwerken, dan zou je de 16,7% wél kunnen gebruiken. Maar je kan niet lukraak 16,7% van het getal erbij op tellen. Tenzij je een verschil (in dit rekensommetje) van zo'n 15 gram niet erg vind. (Wil je in dit rekensommetje 1000 gram overhouden, dan heb je dus een verschil van zo'n 30 gram)