Hoe kan het dat er op dezelfde dag brand uitbreekt in twee zendmasten?

De kans hierop is verwaarloosbaar klein, toch gebeurt het. Is dit niet erg vreemd? Heeft iemand een idee?

Toegevoegd na 26 minuten:
Hoe brand kan ontstaan begrijp ik wel. Statistisch is dit een heel bijzonder fenomeen. Laten we de kans op brand in een zendmast op een bepaalde dag stellen op 1:3650. Dat is één brand per 10 jaar. De kans dat er brand uitbreekt in beide masten zou dan 1:13322500 zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als we opzet uitsluiten, dan zou het kunnen zijn dat men in beide zendmasten tegelijkertijd met dezelfde werkzaamheden bezig was, volgens dezelfde procedure. Bij de ene mast was het uit de hand gelopen, bij de andere kon men de fout onder controle krijgen. Als de recherche het in deze richting zoekt kunnen ze, denk ik, wel achterhalen wat er gebeurd is. Hopelijk gaan ze er niet meteen uit van toeval.

De oorzaak is NOG onbekend. Als het onderzoek is afgelopen zal ik het je vertellen. Onder bepaalde omstandigheden is de kans schijnbaar niet verwaarloos klein zoals je hebt gemerkt. Mijn idee voor wat het waard is: slecht onderhoud en overbelasting van de kabels. Toegevoegd na 3 uur: Een kansberekening reken je toch wel iets anders uit. Ten eerste zijn er geen 2 maar 13 zendmasten met landelijke en regionale programma's. Honderden voor lokale omroepen, tientallen voor radio 1,2,3 en 4 FM uitzendingen en nog een 10 tal voor FM en AM uitzendingen. Het totaal aantal radio en tv zendmasten in NL is ongetwijfeld bekend en zal in de honderdtallen lopen. De grootste kans op een brand is blikseminslag. Zo, nu mag jij me de kans op brand uitrekenen. Of jij weet hoe brand in zendmasten kan ontstaan betwijfel ik.

Verwaarloosbaar klein betekent niet dat het niet kan gebeuren. Opzet moet nog maar aangetoond worden.

Mijn 02ct: Omdat de ene mast was uitgevallen, hebben ze de andere masten op vol vermogen gezet. Helaas bleken de kabels bij een van de masten wat rottig, en het extra vermogen leidde tot te hoge opwarming, waardoor de kunsstof omhulsing van de kabels vlam heeft gevat.

Vanuit mijn werk weet ik dat je in de brandbeveiliging nooit uit hoeft te gaan van twee calamiteiten tegelijkertijd, tenzij er een oorzakelijk verband is tussen die twee. Het is natuurlijk gemakkelijk om te stellen dat de kans dat er bij twee van die zendmasten brand uitbreekt verwaarloosbaar klein is, aan de andere kant zijn er ook wel erg veel zendmasten. Het zou kunnen zijn dat sommige apparatuur na bepaalde tijd begint door te branden onder specifieke omstandigheden. Als de omstandigheden op beide plaatsen ongeveer gelijk zijn, en de masten zijn even oud, dan is daar een mogelijke oorzaak van het gelijktijdig uitbreken van brand. Het kan ook zijn dat de ene mast, vanwege het uitbranden van de andere mast, net overbelast raakte. Maar de werkelijke oorzaak moet nog onderzocht worden. We zullen het binnenkort wel horen.

Er zijn een heleboel gebeurtenissen die vrijwel nooit voorkomen, zo ontzettend veel dat er ieder jaar wel iets bijzonders gebeurd.

De kans is 100%, want het is gebeurd. En dat zou in lijn zijn met jouw berekening, want er is al jaren niet veel gebeurd (alleen de 'aanvlieging' van de toren van Hoogersmilde door een F16) - als je dan met statistiek gaat spelen zou je kunnen zeggen dat het zo langzamerhand wel moest gebeuren. De reden ervoor wordt nog onderzocht, dus dat moeten we maar afwachten. Toegevoegd na 1 minuut: De torens zijn overigens behoorlijk goed beveiligd tegen aanslagen en dergelijke, anders zou je nog kunnen denken dat de PVV wraak nam omdat Radio 2 weigert het '35% Nederlandstalig'-idee over te nemen ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100