Als je een kaarsrechte brug van 1 km boven een bevroren meer zou hebben,is dan de aardkromming dan al meet baar?

Dus ligt de onder kant van de brug in het midden dan al een paar millimeter lager of hoger dan aan het begin van die brug?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
3K

Het beste antwoord

Over 1 kilometer bedraagt de aardkromming 7,8 mm.
In het midden is de brug dan ca. 4 mm dichter bij het ijs
dan aan de uiteinden. Dan moet de brug wel kaarsrecht zijn en precies even hoog zijn aan beide zijden.

Toegevoegd na 38 minuten:
Sorry! Kommafoutje!
Moet 78,5 mm zijn. Moet dus maal 10 worden vermenigvuldigd, brug in midden theoretisch 4 cm dichter bij het ijs.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In theorie zou je dan een verschil in het midden kunnen meten. De onderkant van de brug zou lager moeten liggen als het begin.
Maar dat verschil zal zeker geen milimeters zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Geen goed antwoord. -1
Dat ligt aan je definitie van kaarsrecht. Zie je, als je er een waterpas naast legt, en op die manier constateert dat de brug "kaarsrecht" is, houd je tijdens de constructie van de kaarsrechte brug al rekening met de kromming van de aarde. Als de brug kaarsrecht in zonder de waterpas (of - loodrecht wanneer je hem verticaal neerzet), zal het aanvoelen alsof het midden van de brug lager is dan de uiteinden, en zal je dus het gevoel hebben dat de brug niet "kaarsrecht" is.

Afijn, zoals de vorige antwoorder al aangaf, het verschil zou inderdaad meetbaar moeten zijn. Als ik me niet vergis zou er een hoogteverschil van ongeveer 30 cm moeten zijn tussen het middelpunt en de uiteinden (al is dit even een snelle berekening gebaseerd op gegevens die ik uit m'n geheugen graaf, en de wiskunde waarschijnlijk overgesimplificeerd is).