Hoe ontbind ik in zoveel mogelijk factoren?

Ik heb binnekort een wiskunde proefwerk en ik vraag met af hoe je bijvoorbeeld de som: 6x2+9x in zoveel mogelijk factoren kan ontbinden of de som 8pq+2p WIE O WIE?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
3.1K

Het beste antwoord

he wat toevallig ik heb ook een pw over dit =p
als je 6x²+9x hebt dan moet je 3x(2x+3) doen
en als je 8pq+2p hebt dan moet je het zo ontbinden 2p(4q+1)

Toegevoegd na 3 minuten:
dat komt omdat je zoveel getallen wilt verkleinen waardoor je dus gaat kijken tot hoever je de getallen kan verkleinen en als je bijv een som hebt met 2 dezelfde letters dan kan je die gelijk voor de haakjes schrijven bijv. 3x+6ax je hebt 2 zelfde letters en ook 2 cijfers wat je makkelijk kan verkleinen waardoor je het antwoord 2x(1+a) krijgt maar omdat je dus niks met die a kon doen schrijf je het gewoon over in je som...ik hoop dat je het nu wel snapt

Toegevoegd na 4 minuten:
sorry maar 2x(1+a) is 3x(1+2a)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en hoe heb je dat berekent en kom je op dat antwoord??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat snap je dan niet..

Andere antwoorden (1)

Hoihoi ik had van de week dat wiskunde proefwerk ik snapte er geen hol van in combinatie met vrijdag 9e uur had ik er ook niet echt veel moeite ingestoken net als de rest van de klas dus werd er soepel gerekend en had ik een 6 :D niet dat jullie hier iets aan hebben maar toch, als je wiskunde een moeilijk vak vind kun je op www.lijster.nl boekjes met alle uitleggen van bepaalde vakken bestellen deze zijn echt heel handig veel succes met je proefwerk!!