Kan je omrekenen van inhoud naar oppervlakte?

Bijvoorbeeld:
van 4800cm3 naar hm2

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
8.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Naar de oppervlakte van de wanden die 4800cm³ kunnen vasthouden?
Erna55
7 jaar geleden
Inhoud is lengte x breedte x hoogte.
Bijv. 2 meter x 4 meter x 6 meter = 48 kubieke meter. Weet je de maten, dan reken je de inhoud uit. Andersom heb je teveel mogelijkheden om op 48 kubieke meter uit te komen.
1 x 2 x 24
1 x 3 x 16
1 x 4 x 12
Etc.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je weet niets van de vorm van het vat. Het zou bv.. een bol reservoir kunnen zijn.
ItisILeClerc
7 jaar geleden
Ja dat kan, mits je de vorm kent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat moet je dan doen als je de vorm kent? bijvoorbeeld een bol?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bol:
Oppervlakte=4 . pi . r2
Inhoud=4/3 . pi . r3 Deel de inhoud door 4/3 . pi
Het resultaat is r3
Bepaal met je rekenmachine hieruit de derdemacht wortel.
Het resultaat is r.
Kwadrateer r en vermenigvuldig het resultaat met 4 . pi.
Je hebt nu de oppervlakte.
Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Itisileclerc Nee, hoogstens in de gevallen van perfecte vormen zoals een kubus en een bol of een driezijdige piramide met enkel gelijke zijdes. Ik heb een balk met inhoud 1000. Wat is de oppervlakte? Kan je nog oneindig veel oppervlaktes krijgen. Je zou dan al moeten zeggen een balk waarvan de lengte zoveel langer is dan de brede zijde en zoveel langer dan de hoogte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je stenen of beton bedoeld moet je de hoogte van je laagje bepalen en dan kan de grote van het boven vlak bepalen. Formule voor inhoud is: lengte X breedte X hoogte = inhoud Dus in jouw geval doe je: Inhoud : hoogte (laagje) = oppervlakte

Het beste antwoord

Nee. Als je uitgaat van een volume, kan dat een bolvorm zijn; die heeft het kleinste oppervlak. Vervorm je de bol -het volume blijft gelijk- dan zal het oppervlak groter zijn. Hoe meer je uitrekt of platdrukt, hoe groter het oppervlak.
Je zou het met boetseerklei kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. Er is gene vaste oppervlakte die hoort bij een bepaalde inhoud.