Hoeveel is "nul" keer "oneindig"?

Grote onenigheid hier, is hier een officiele uitspraak over?

0 x 1 = 0
0 x 100 = 0
0 x 10000000 = 0

oneindig x 1 = oneindig
oneindig x 100 = oneindig
oneindig x 1000000000 = oneindig

dus wat is dan: 0 x oneindig?????????

12 jaar geleden
in: Wiskunde
14.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zelf heb ik hier, naar eigen mening, een andere interessante wending in gebracht. In een assenkruis kun je lijnen hebben. Lijnen hebben altijd de vorm y=ax+b (waarbij alle letters opzich nul kunnen zijn). de a staat voor de richtingscoëfficiënt (rc of rico afgekort). Deze rc geeft aan hoe stijl een lijn loopt. Een lijn met een rc van 3 gaat per x-eenheid 3 y-eenheden omhoog. Gaat een lijn met rc 3 een 1 X-eenheid opzij, dan gaat de lijn 3 y-eenheden omhoog. Een regel in een assenstelsel is dat wanneer twee lijnen elkaar onder een hoek van 90 graden snijden (ofwel loodrecht), deze lijnen hun rc vermenigvuldigd -1 is. Zijn er twee lijnen, een met een rc van 3 en een met een rc van -1/3, dan snijden deze elkaar loodrecht, namelijk 3*(-1/3)=-1. Een lijn met een rc van 0, een horizontale lijn, en een lijn met een rc van oneindig moeten elkaar wel loodrecht snijden, namelijk de rc van oneindig zorgt ervoor dat de lijn verticaal loopt. Een precies horizontale lijn en een precies verticale lijn snijden elkaar per definitie loodrecht, en moeten dus de rc van de twee lijnen vermenigvuldigd gelijk zijn aan -1. De lijn y=0x+b (een horizontale lijn) en de lijn y=(∞)x+b snijden elkaar loodrecht en dus is het product van de twee rc's -1. QED 0*(∞)=-1

Het beste antwoord

Alle vorige antwoorden van de vorm "nul natuurlijk" zijn toch wat kort door de bocht; er is meer aan de hand.

Allereerst: 'oneindig' is geen (gewoon) getal, dus je moet sowieso oppassen met het 'rekenen' met oneindig. Vele rekenregels die wel waar zijn voor reële getallen, zoals x-x is altijd 0, zijn niet meer waar wanneer je oneindig erbij haalt; zo is oneindig-oneindig bijvoorbeeld niet (noodzakelijk) 0.

Binnen de reële getallen kunnen we niet zeggen wat het product '0 * oneindig' is (ik gebruik * voor de vermenigvuldiging). De plaats waar je iets zoals '0 * oneindig' wél kan tegenkomen is bij limieten, bv. limieten van functies. Ik weet niet of je daar al ooit van gehoord hebt?

Intuïtief: het is mogelijk dat je twee functies hebt waarbij de ene naar 0 gaat (bijvoorbeeld 1/x²) en de andere naar oneindig (bijvoorbeeld x³) wanneer x steeds groter wordt. Je kan dan kijken wat er gebeurt met het product van die twee functies. In principe krijg je dus iets dat naar 0 gaat keer iets dat naar oneindig gaat.

Het vreemde is dat het product nog vanalles kan doen: naar 0 gaan, naar een ander niet-nul getal gaan of naar oneindig gaan. Om die reden wordt de vorm '0 maal oneindig' een onbepaaldheid of onbepaalde vorm genoemd - zie bron, 'indeterminate form' in het Engels - je zal 0 x oneindig erbij zien staan. De reden hiervoor is omdat de 'uitkomst' nog eender wat kan worden, afhankelijk van hoe die twee functies eruit zien.

Zie ook een uitgebreider, iets wiskundiger antwoord van me dat ik op een Belgische site gaf, link in bron. Daar geef ik ook drie voorbeelden die tonen dat je verschillende resultaten kan krijgen en dus niet noodzakelijk 0...!

Samengevat: als gewone vermenigvuldiging van reële getallen bestaat het zelfs niet, heeft de uitdrukking geen zin; in de context van limieten kan het nog alle kanten uit en heet het een 'onbepaalde vorm'.

Toegevoegd na 14 uur:
Nog wat bijkomende uitleg in reactie #6, zie hieronder.

Toegevoegd na 15 uur:
Nog wat bijkomende uitleg en voorbeelden in reactie #8, zie hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wat makkelijker te onthouden als je het intussen zelf moet geven ;o).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil het minnetje misschien ook uitleggen waarom dit antwoord niet goed is? Ik ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie samenvatting: wanneer we aan de 'gewone vermenigvuldiging' denken, is dat van reële getallen. Die 'oneindig' is geen reëel getal dus de klassieke vermenigvuldiging die we kennen, is zelfs niet gedefinieerd voor dit geval - de uitdrukking heeft geen zin. De uitdrukking heeft wél zin in sommige wiskundige contexten, zoals die van limieten. Dat is voor deze vraag misschien interessanter. Dan is "0 * oneindig" een onbepaaldheid waarvan de uitkomst nog eender wat kan worden, afhankelijk van het gedrag van de betrokken functies. Ik zal in mijn antwoord nog verwijzen naar deze toevoeging, misschien verduidelijkt dat nog wat.
amigo
12 jaar geleden
dank voor je uitgebreide antwoord, ik vind zelf al die "nullers" zonder verhaal erbij ook wat kort door de bocht, speciaal daar TEGEN (maar het heeft niet geholpen, zucht) had ik dat rijtje met voorbeelden van vermenigvuldigingen met oneindig toegevoegd, om te laten zien dat die feitelijk hetzelfde doet als de nul maar dan aan de andere kant van de schaal. Mijn vraag was dus eigenlijk wie de baas is als ze samenkomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die laatste zin vind ik wel mooi verwoord, dat leunt sterk aan bij de functies waar ik het over had. Je kan namelijk niet weten wie 'de baas' is, tenzij je weet hoe je aan die 0 en aan die oneindig geraakt. In mijn antwoord had ik het bijvoorbeeld over 1/x² (gaat naar 0) en x³ (gaat naar oneindig), maar hun product x³/x² = x gaat naar oneindig. Hier zou je dus kunnen zeggen dat x³ 'de baas' is en het 'wint' van 1/x².
Maar je kan ook andere functies kiezen die aanleiding geven tot "0 x oneindig" waarbij de andere kant wint, dus met product 0; bijvoorbeeld 1/x³ en x², product is 1/x en gaat naar 0.
Je kan dus zelfs functies vinden waarbij ze elkaar ongeveer 'in evenwicht' houden zodat het product nog eender welk reëel getal kan worden; bv. 1/x² en cx², voor een reëel getal c, heeft als product c. Anders gezegd heeft het dus te maken met 'hoe snel' de optredende functies naar 0 resp. oneindig gaan; degene die 'sneller' gaat, 'wint'. Bij 'even snel', kan er een getal uitkomen dat verschilt van 0 en verschilt van oneindig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als reële vermenigvuldiging is de uitdrukking zinloos; als onbepaalde vorm bij limieten kan de limiet inderdaad 0 zijn, maar niet noodzakelijk (vandaar 'onbepaald'). Het financieel voorbeeld vind ik in deze context niet goed gekozen, zie wat dat betreft mijn reactie op het antwoord van willem216 ;-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik het niet mee eens, maar dat is eerder een filosofische dan wiskundige discussie (oneindig in de werkelijkheid) die niets verandert aan het antwoord op de gestelde wiskundige vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, frustratie is misschien veel gezegd maar ik vind het wel merkwaardig. Ik vroeg me af of de anonieme minner ook wou (kon?) uitleggen waarom dit (en ik citeer) "geen waardevolle antwoord is op de vraag". Misschien ben ik daar nog wat naïef in, ik ben hier amper een maand ;-).

Andere antwoorden (8)

0 * welk getal dan ook, geef als uitkomst 0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nul keer iets is altijd nul. Het maakt niet uit hoe groot het getal is waarmee je het wilt vermenigvuldigen. Nul is nul en blijft nul!
12 jaar geleden
0x wat dan ook=0
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Wat xJensz zegt, dus.
niko
12 jaar geleden
goed gezien.
alle sommen waarvan een (heel) getal nul is, eindigen op nul. bij. 0:34=0 (34:0 is onmogelijk) 485X0=0 en 0x45=0 behalve plus en minus sommen bijv. 432+0=432 en 77-0=77.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang 0 geen echte waarde heeft, maakt het niet uit hoevaak je iets vermenigvuldigd met 0; je doet tenslotte niets anders dan vermenigvuldigen met niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om antwoordt te geven op deze vraag moet je eerst weten wat"0" eigenlijk is.
Nul is niets, geeneen. Maar wat is niets? Niets is een woord, dus niets is dus niet niets. Dus 0(=niet niets) x oneindig is ?¿?¿.
Conclusie: de mensheid kent niets niet, want we weten niet wat niets is. Om de vraag te beantwoorden moet je weten wat 0 (=niets) is.

Ten tweede: Wat is oneindig? Ook iets wat de mensheid niet kent. Je stelt dus eigenlijk een vraag die je niet snapt. en om een vraag te beantwoorden, moet je snappen wat de vraag is. In dit geval weet je dus niet wat de vraag betekent en dus kan je het antwoord ook niet geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijp wat het denk probleem is: alle producten van oneindig is oneindig.

Je moet alleen begrijpen dat je altijd 'iets' moet hebben, hoe klein dan ook om op oneindig uit te komen. Met '0' heb je dus NIETS om met oneindig te vermenigvuldigen dus is het weer '0'.
12 jaar geleden
0 is niet positief en niet negatief dus 0