Bestaat 90% + 20%?

Voor dinsdag 5 april lees ik op teletekst de volgende weersverwachting: kans op zon 20%. Kans op regen 90%.
Kan dat rekenkundig? (had bijna regenkundig getypt).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

ja, als het over twee verschillende factoren gaat kan dit gewoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja hoor, waarom niet?

Het is namelijk geen kans van 90% dat het de gehele dag regent. Het is een kans van 90% dat er gedurende dag een moment is met zon. Er is ook een kans van 20% dat er gedurende de dag regen is. Het kan dus op een dag zowel een moment zonnig zijn, als een moment regenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goed antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
rose
13 jaar geleden
Wel een beetje bezopen dat je de kansen omdraait...
Er is een kans van 90% dat het regent die dag. Er wordt niet bij gezegd hoe lang. Dat kan dus ook "maar" 5 min zijn. Het zelfde geldt voor het schijnen van de zon. Eigenlijk heb je niets aan zo'n voorspelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een verschil tussen het percentage dat bij zon staat en het percentage bij neerslag.
Bij zon staat alleen zon %
Bij neerslag staat kans op neeslag %

Het zijn dus heel verschillende percentages. Bij zon % wordt bedoeld hoeveel procent van de totale tijd de zon schijnt. Dus als er 50% staat, betekent dat niet dat er 50% kans is dat de zon even of langer tevoorschijn komt, maar dat ze verwachten dat de zon ongeveer de helft van de tijd schijnt.
Bij neerslag gaat het wel om kans. Dus als er bij neerslag 50% staat, betekent dat dat er een kans van 50% is dat het gaat regenen (of sneeuwen of hagelen of zo)
Je kunt die twee getallen dus niet bij elkaar optellen, omdat ze niets met elkaar te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kan ook nog staan, kans op wind 60%, kans op hagel 10%
Omdat het allemaal verschillende dingen zijn kun je ze niet optellen. HET enige wat je met grote kans kunt aannemen, als je het wel optelt en het komt boven de 100% dat in ieder geval IETS hiervan waarschijnlijk wel gebeurt

Dus stond er: kans op zon: 10 %, kans op regen 10% is er best kans dat beide NIET voorkomen

Ik lees het zelfs trouwens toch altijd een beetje als een aanwijzing hoe lang de situatie dan ook gaat duren (maar mogelijk is dat niet correct). Dus als er staat kans op regen, 90% dan reken ik op regen EN op regen die meer dan 10 minuten duurt.

Als er staat kans op zon: 20% dan vrees ik al dat er niet veel zon zal zijn en ik weet vrijwel zeker dat ALS er zon is dit vrijwel zeker niet uren achter elkaar zal zijn.

Dit komt ook vaak uit maar ik weet zelf niet zeker of het heet ook officieel zo mag zien
13 jaar geleden
Het gaat wel of niet regenen
De zon schijnt wel of de zon schijnt niet
Voor alles is er een kans van 50% ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de zon overdags(80%) niet schijnt dan is het bewolkt, en als er wolken zijn kan daar (in dit geval met 90% kans) uit regenen.