Waarom gebruikten de Babyloniërs een 60-tallig stelsel? Wat was er speciaal aan het getal "60"?

Graag een uitgebreide uitleg of een link naar een uitgebreide uitleg. x

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
5.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Lees dit maar eens:
http://info.math4all.nl/Wiskundegeschiedenis/Onderdelen/RGBabylon.html

Antwoorden (4)

het prettige van het 60 tallig stelsel is dat het makkelijk deelbaar is door relatief veel (hele) getallen. ga maar na: 1,2,3,4,5,6,10,12,15,20,30. Het hondertalligstelsel heeft:
1,2,4,5,10,.... daar vallen er een aantal weg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het rekende simpel omdat er zoveel integere delingen mogelijk zijn.

Voor een goede (engelse uitleg) zie de link
http://www.its.caltech.edu/~sdoroudi/BabNoSys.pdf

Toegevoegd na 21 minuten:
Hierbij nog en goed artikel over wiskunde bij de babyloniers

http://www.math.tamu.edu/~dallen/masters/egypt_babylon/babylon.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Babyloniers hebben hun wiskundig systeem overgenomen van de Sumeriërs. Die gebruikten een zestigtallig stelsel (of het sexagesimaal positiestelsel). Het sexagesimale stelsel wordt nog steeds gebruikt, bijvoorbeeld bij hoeken, die gemeten worden in graden van 60 minuten van elk weer 60 seconden, en in de goniometrie en in de tijd.

Vermoedelijk is het 60-tallig stelsel ontstaan doordat je met 1 hand tot 6 kunt tellen, en met 2 handen to 60. Zie verwijzing.

Een voordeel van het 60-tallig stelsel is dat er een groot aantal delers zijn. Iedere verzameling van 60 kan worden verdeeld in hele groepen van 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 15, 20 of 30.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die babyloniërs telden gewoon het aantal vinger- en teenkootjes van de mens, en daar rekenden ze mee.