hoe kan ik van een ronde tank het aantal liter per cm uitrekenen, als ik het aantal liter totaal en de doorsnee weet. bv bij 50 cm is ?? liter

ik meet soms een tankcontainer bij het laden en dan weet ik de lengte van bodem tot mangat. en ik weet de totale inhoud al. Is er een formule waardoor ik kan uitrekenen hoeveel liter er in de tank zit als er bv al 50 cm vanaf de bodem vloeistof inzit. Of moet ik meer gegevens hebben daarvoor. We hebben Namenlijk wel tankwagens bij ons die een literlijst hebben, maar de tankcontainers hebben die weer niet allemaal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
8.7K

Het beste antwoord

Dat is een lastige

De doorvloeistof ingenomen inhoud van een vlak liggende cilinder wordt bepaald door de lengte van de cilinder en door de oppervlakte van het cirkelsegment, vooral die laatste maakt het lastig.

Oppervlakte cirkelsegment =
R²arccos((R - h)/R) - (R - h)* Wortel(2Rh - h²)

met:
R = de straal van de tank (= diameter/2)
h = de vloeistofhoogte in de tank

dan is de inhoud van een tank met lengte L, L* de bovenstaande formule,

n.b. Als de tank voor meer dan de helft gevuld moet je met deze formule het lege gedeelte (dus h is de afstand van de vloeistof tot de bovenkant) van de tank bepalen, en dat van de inhoud van de tank af te halen

n.b. Het blijft natuurlijk een benadering, want een tank is niet cilindervormig,maar heeft bolle uiteinden.

Toegevoegd na 21 minuten:
Even een handig tabelletje voor je gemaakt

% met vloeistof % van de tank
van de diameter gevuld met
vanaf de bodem vloeistof
gemeten

0% 0%
5% 2%
10% 5%
15% 9%
20% 14%
25% 20%
30% 25%
35% 31%
40% 37%
45% 44%
50% 50%
55% 56%
60% 63%
65% 69%
70% 75%
75% 80%
80% 86%
85% 91%
90% 95%
95% 98%
100% 100%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een tank heeft een cilinder vorm, toch?
Inhoud is bodem x hoogte
De opp van een cirkel is 2x phi x de straal.
Dus, je hebt de afstand van de rand tot de midden van de 'bodem', doet dat x 2 phi, en dat doe je keer de lengte.
Als je dit in cm doet, en vervolgens deel je het aantal liter door het net berekende getal, dan heb je het aantal liter per kubieke cm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, nee. De oppervlakte is r2 pi (zonder h dus) , en geen pi2 x straal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het getal dat je gebruikt bij cirkel-berekeningen is pi, niet phi.
De oppervlakte van een cirkel is pi *r^2. Met 2*pi*r reken je de omtrek uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij wil weten hoeveel er in deels gevulde tank zit, en dan moet je echt wel meer rekenwerk doen. En een kubieke centimeter heeft per definitie een inhoud van 1/1000 liter.
Je hebt voor het aantal liter per cm de doorsnede niet nodig. Zoals de verhouding al aangeeft deel je het aantal liters door het aantal centimeters. Wanneer je dat doet met de totale inhoud van de tank, kun je vervolgens het aantal liters per cm weer vermenigvuldigen met het aantal centimeters dat er al inzit.

Voorbeeld:
Er gaat 1000 liter in een tank. De hoogte is 2m (200cm). Door nu 1000l te delen door 200cm kom je uit op 5 l/cm. Wanneer er al 30cm inzit is dit dus 30cm*5l/cm=150l.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik ga er hierbij wel vanuit dat de tank over de gehele hoogte dezelfde vorm heeft. Wanneer het hier een tankauto betreft (een cilinder op zijn kant) dan gaat het hele verhaal niet op. Omdat de tank dan eerst breder wordt en vervolgens weer smaller is het aantal liters per centimeter niet over de hele hoogte hetzelfde.

Er is een formule om de inhoud te berekenen wanneer je weet hoe hoog de inhoud al staat. Zie hiervoor het kopje 'Inhoud van een horizontale cilinder' op de pagina uit de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inhoud van de cilinder is r2 x pi x h (straalxstraal x pi x hoogte). Als je dan het aantal cm3 weet, deel je dus het aantal liter door de inhoud in cm3. Je krijgt dan het aantal liter per cm3.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cm^3 is een inhoudsmaat net als l. Daar valt dus verder niets aan te berekenen. 1000cm3 is 1l en dat is altijd zo. Vraagsteller wil weten hoe je de verhouding tussen de hoogte in de tank en het aantal liters kunt bereken. Het gaat dan liters per cm hoogte.