Is het altijd al zo geweest dat je bij rekenen " x " (keer) voor "+" (plus) gaat? Of is dat de laatste jaren zo veranderd?

Is het altijd al zo geweest dat je bij rekenen " x " (keer) voor "+" (plus) gaat? Of is dat de laatste jaren zo veranderd? Dat vroeg iemand uit mijn klas maar ik wist er geen antwoord op. Zij beweerde dat dat een jaar of 5a10 geleden veranderd is. Terwijl ik van mening ben dat dat altijd zo was.

Alvast bedankt:)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
36.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel grappig want in wetenschappelijke artikelen is dit eigenlijk nooit een issue. Machtsverheffen en worteltrekken worden zo genoteerd dat haakjes niet nodig zijn. Haakjes mbt tot delen zijn niet nodig door breuken te gebruiken. Dan houd je vermenigvuldigen en optellen en aftrekken over. Voor optellen en aftrekken maakt de volgorde niet uit. En in alle volgorden gaat vermenigvuldigen voor optellen en aftrekken. Vaak worden ook nog haakjes gebruikt voor de zekerheid/duidelijkheid.

Antwoorden (3)

Tot in de vorige eeuw was de afspraak omtrent de bewerkingsvolgorde inderdaad:

Machtsverheffen
Vermenigvuldigen
Delen
Worteltrekken
Optellen
Aftrekken.

Deze regel hield het volgende in: 12 : 3 x 4 = 1. Vermenigvuldigen (3 x 4) ging immers vóór delen (12 : 3).

'Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord' geldt niet meer. Tegenwoordig gebruiken we
onderstaande bewerkingsvolgorde:

1. bewerkingen tussen haakjes
2. machtsverheffen of worteltrekken (gelijkwaardig)
3. vermenigvuldigen of delen (gelijkwaardig)
4. optellen of aftrekken (gelijkwaardig).

'Gelijkwaardig' houdt in dat de bewerkingen op volgorde van links naar rechts worden uitgevoerd. Voor de basisschool is dus de nieuwe afspraak: eerst vermenigvuldigen of delen op volgorde, daarna optellen of aftrekken op volgorde.

Voor de som die ik hierboven als voorbeeld noemde, houdt dat in: 12 : 3 x 4 = 16.
En niet 1, zoals vroeger. Delen (12 : 3) gaat nu immers vóór vermenigvuldigen (3 x 4), omdat je gelijkwaardige bewerkingen van links naar rechts uitvoert.

Ander voorbeeld:
Oud: 16 - 2 + 4 = 16 - 6 = 10.
Nieuw: 16 - 2 + 4 = 14 + 4 = 18.
12 jaar geleden
Ja, echter is hier wel het een en het ander verandert de laatste jaren.

De moderne volgorde, die in de Nederlandse wiskundeschoolboeken beschreven en geoefend wordt, is:
(haakjes)
machtsverheffen en worteltrekken
vermenigvuldigen en delen
optellen en aftrekken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meneer van Dale Wacht Op Antwoord.
Dat is het ezelsbruggetje wat wij leerden.

De volgorde van uitvoeren van een berekening = Machtsverheffen, Vermenigvuldigen, Delen, Worteltrekken, Optellen en Aftrekken

Waarschuwing:
Het regeltje van mijnheer van dale wordt niet meer toegepast. Daar is de internationale regel voor in de plaats gekomen.

Die zegt: de rekenbewerkingen worden toegepast in de volgorde waarin ze staan.
Komen echter optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen in dezelfde bewerking voor dan gaan vermenigvuldigen en delen voor optellen en aftrekken, echter ook in de volgorde waarin ze staan.