Voor het bereken van de oppervlakte en omtrek van een cirkel gebruik je de volgende formules:

Omtrek=2 r
Oppervlakte= r2

Hierin is r de straal.

Omtrek= d
Oppervlakte=1/4 d2

Hierin is d de diameter.

Voorbeeld
Ik heb een cirkel met straal 4. Wat is de omtrek en wat is de oppervlakte?

Antwoord:
Omtrek=2· ·4=8 25,1
Oppervlakte= ·42=16 50,3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omtrek = diameter x pi
Er is geen inhoud want een cirkel is geen ruimtefiguur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omtrek 2π maal de straal, OPPERVLAKTE is π maal straal in kwadraat (ik weet niet waar die kwadraat-2 zit)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we weten:
diameter (=d)

omtrek = d*pi
oppervlakte = (0.5d)^2 * pi

Als we weten:
radius/straal (=r)

omtrek = 2r * pi
oppervlakte = r^2 * pi

--
Een cirkel heeft geen inhoud. Dan moet je bij de bol zijn ;).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vb. bereken de omtrek van het wiel met een diameter van 25 cm.

d = 25 cm
omtrek = ?

omtrek = d*pi = 78,54 cm
----
voor de inhoud cirkel ga ik ervan uit dat je een cilinder bedoelt.

bereken de inhoud van het blik met een hoogte van 20 centimeter en een diameter van 15 cm

h = 20 cm
d= 15 cm
V = ?

r = d/2 = 15/2 = 7,5 cm

opp bodem = pi*r^2
opp bodem = pi*7,5^2 = 176,71 cm^2 (dit getal is afgerond in je rekenmachine laten staan)

V = opp bodem*hoogte
V = 176,71*20 = 3534,29 cm^3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omtrek is pi (3,14) x D (diameter)

Oppervlak is 1/4 x pi(3,14) x D²

Een cirkel is een 2 dimensionale meetkundige figuur (dus plat) en heeft dus geen inhoud.