wie weet deze som?Stel de formule op van de lijn n die door de punten C(-5;6) en D(3;-9) gaat.

Ik snap er helemaal niks. Ik heb het nodig voor morgen. HELP.

graag uitleg er bij hoe je het gedaan heb.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Antwoord kun je op meerdere manieren vinden. Ik sla altijd aan het rekenen.

De lijn heeft als formule y = ax + b .

Vul punt C in: 6 = -5a + b
Vul punt D in: -9 = 3a + b

Trek beide linkerkanten van elkaar af, en trek beide rechterkanten van elkaar af:
6 - -9 = 15
-5a - 3a = -8a
b - b = 0

Je krijgt dan: 15 = -8a
Dus: a = -15/8

Je weet van hierboven: 6 = -5a + b
Dus 6 = 75/8 + b
Dus b = 6 - 75/8
Dus b = 48/8 - 75/8
Dus b = -27/8

Ter controle kun je ook de tweede vergelijking van hierboven gebruiken: -9 = 3a + b
Dus -9 = -45/8 + b
Dus b = 45/8 - 9
Dus b = 45/8 - 72/8
Dus b = -27/8

Zelfde antwoord voor b, dus het klopt.

Je lijn wordt dus y = ax + b
Dus y = (-15/8)x - 27/8

Dat is je antwoord. Voor de duidelijkheid kun je alles met 8 vermenigvuldigen:
8y = -15x - 27

Als je niet van mintekens houdt, herschrijf je dit tot
15x + 8y + 27 = 0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je moet je vraag beter formuleren, want hier zijn honderden oplossingen voor mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dit was de vraag van mijn leraar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraag heeft genoeg informatie, als het ten minste om een rechte lijn gaat en dat denk ik wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het gaat om een rechte lijn.
Als hij 8 vakjes naar rechts gaat, gaat hij hij 15 naar beneden wat betekent 1,875 naar beneden per vakje dus 6 - (1,857 x 5) = -3,375 dus als x 0 is, is y -3,375.

y = -3,375 - 1,875x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat vorige natwoorder te grote stappen nam, maar het klopt wel degelijk, eerste gedeelte is niet duidelijker uit te leggen eigenlijk.
y is dan -1.875x + b.....dan wil je nog weten wat b is.
je gaat 5 stapjes naar rechts (je komt van -5), dan ben je dus 5x1.875=9,375 naar beneden gegaan, je stond op 6 en 6-9,375 is -3.375, dat is snijpunt met de Y-as en dus b.
Dus wat de vorige voor je heft uitgerekend klopt perfect en de thumbs down slaat nergens op:

y=-1.875x - 3.375
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga even uit van een rechte lijn.

In C geldt het volgende: x = -5 en y = 6.
In D geldt: x = 3 en y = -9.

Voor een rechte lijn is de formule : x=ay+b.
Hierbij zoeken we de getallen a en b.
We vullen eerst punt C in: -5 = 6a +b (1)
Dan punt D: 3 = -9a + b (2)
Uit (1) volgt: b = -6a - 5
Dit vullen we in bij (2):
3 = -9a + (-6a -5)
Verder uitwerken levert:
3 = -15a - 5
8 = -15a
a = - 8/15
Dit in (1) invullen (mag ook in (2) natuurlijk)
-5 = 6x(-8/15) + b
UItwerken:
b = -5 - (-48/15)
b = -5 + 3 1/5
b = -1 4/5

De formule is dus x = -8/15y - 1 4/5

Misschien een beetje onduidelijk met de breuken, maar wel de meest precieze oplossing.