Is het wiskundig uit te rekenen dat er elders in het universum dezelfde omstandigheden als op aarde gecrëeerd kunnen worden waardoor leven mogelijk is

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is geen discussievraag maar een puur wiskundige vraag.

Toegevoegd na 7 uur:
Stel, je neemt de grootte van het universum voor zover wij wetenschappelijk echt de grootte kunnen bepalen. Je trekt dus een grens aan de ruimte van het universum.
misschien is dit deel maar 1 miljoenste van de werkelijke omvang, maar trek een gens en neem als voorbeeld 1 miljoen sterrensteltsels ter grootte van ons sterrensteltsel.

Wat zou dan de uitkomst ongeveer zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Het beste antwoord

Er bestaat inderdaad een formule: de formule van de Britse astronoom Frank Drake :N= R* X f(p) X n(e) X f(l) X
f(i) X f(c) X L.

De uitleg: R* =het aantal gevormde sterren per jaar in ons melkwegstelsel

f(p) = het aantal sterren met planeten

n(e)= het aantal planeten van dat aantal,dat een geschikte ecosfeer (=e) bezit= die zich op de juiste afstand van hun moederster bevinden

f(l)= dat aantal planeten dat dan weer daadwerkelijk leven heeft weten te ontwikkelen

f(i)= het aantal dáár weer van,dat intelligent leven heeft voortgebracht.

f(c)= het deel daar weer van dat tot (interstellaire) communicatie (en wellicht interstellaire reizen) in staat zou zijn

L= het vermoedelijke aantal jaren dat zo'n beschaving zou kunnen bestaan.

Deze bovenstaande formule is al echter zo'n 50 jaar geleden opgesteld en sindsdien zijn onze inzichten in de mogelijkheden van het vóórkomen van buitenaards leven veranderd/bijgesteld en gemoderniseerd.

In bovenstaande formule wordt nl. niet rekening gehouden met nog andere belangrijke factoren,t.w.:

heeft een planeet wel genoeg zware elementen,zoals metalen en is er voldoende tektonische activiteit enz.

Het exact berekenen van het al of niet bestaan van buitenaards leven is daarom vooralsnog een onzekere bezigheid.

Vele wetenschappers echter geloven wel op grond van logische argumenten (o.a. het bestaan van exoplaneten en het enorme aantal sterren in ons universum) dat er zich elders op talloze werelden leven moet hebbe ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dat gaat niet. Daarvoor zijn er niet genoeg gegevens bekend.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Kansberekening gaat uit van bepaalde aannames. Zodra die aannames onzeker zijn, is een kansberekening op basis van een aantal van die aannames nog vele malen onzekerder. Dan komt er uit dat de kans dat er elders een planeet is waar zich leven heeft ontwikkeld, tussen de 1 µ% en de 99,999999% ligt.
Nogmaals mijn antwoord proberen....ook wiskundig bedoeld.

Er is niet bekend in nederland op welke manier het leven is ontstaan en zich heeft ontwikkeld. Er zijn slechts theorieën over.
Ook is niet bekend hoe groot het heelal exact is en hoeveel sterren en planeten er zijn.

Door dit gebrek aan gegevens is er ook geen wiskundige berekening te maken of er elders een levens vorm is. Laat staan of die levensvorm(en) dan zullen lijken op de levensvormen hier.

Je krijgt een deling van oneindig/oneindig als je het probeert en dat is onbepaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met kansberekening kun je de kans berekenen dat.... dus stel dat de kans 70% is dan zou je kunnen zeggen dat het waarschijnlijk is. Maar zelfs als de kans maar 0,001% is, dan is het dus mogelijk en is het antwoord op je vraag ja.
De kans zal ook nooit 0% zijn, omdat we gewoon te weinig informatie hebben en het heelal enorm groot is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De formule van Drake is tegenwoordig veel langer. Het resultaat is niet nul, maar wel dichtbij nul. Het kan dus wel voorkomen volgens die formule. Als het kan voorkomen, dan komt het ook voor. Maar waar? Wij overzien maar een heel, heel klein gedeelte van de ruimte en zullen nooit in staat zijn om daarbuiten te treden.