omdat ie rond is ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de oude babloniërs. Die hebben het jaar ingedeeld in (ong) 360 dagen. Dat zijn er nu 365 geworden.

Toegevoegd op 03-06-2009 20:04:42
En dat hebben we nu dus naar de meetkunde meegenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Firefox;

Omdat dat bij wiskundige berekeningen beter afgeronde uitkomsten geeft dan wanneer het 350 of 370 graden waren geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Babyloniërs hadden ontdekt dat het pad van de zon tussen de vaste sterren een cirkel was met de aarde als middelpunt, dat is de dierenriem. Zij wisten dat de maan en de planeten ook altijd in de buurt van de dierenriem staan. Zij verdeelden de dierenriem in 360 graden. Men vermoedt dat dat getal gekozen is, omdat men graag wilde dat de beweging van de zon in één dag ongeveer één graad is. Dan moet de hele cirkel dus ongeveer 365 graden zijn, en 360 is een veelvoud van 60 dat hier mooi in de buurt ligt. Omdat de Babyloniërs in het zestigtallig stelsel rekenden, werd elke graad in 60 minuten en elke minuut in 60 seconden verdeeld. Niet alleen de dierenriem naar ook elke andere cirkel kan in 360 gelijke delen verdeeld worden, en zo kun je ook een volledige omwenteling in 360 graden verdelen. Dit idee werd gebruikt voor het verdelen van de tijd. Het hemelgewelf draait namelijk in één dag om de aarde, om een denkbeeldige as door de poolster. Men verdeelde zo'n totale omwenteling (de moderne sterredag) in 360 'tijdgraden', en uiteraard 1 tijdgraad in 60 tijdminuten, enzovoort. 1 'tijdgraad' is dus de tijd die de hemel nodig heeft om 1 graad verder te draaien, en dit komt ongeveer overeen met 4 van onze klokminuten.

Na de verovering van Babylon door Alexander de Grote hebben de Griekse sterrekundigen de verdeling van de cirkel in 360 graden en de verdeling van de dag in 360 tijdgraden overgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verhaal en leuke vraag. Beide +1! Grappig hoe veel je te weten komt door GV. Soms moet je het wel opzoeken, maar daar leer je enorm veel door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens! +1
Het is hier wel een beetje de klok en de klepel verhaal. Dat van de Babyloniërs klopt wel enigzins, maar op de volgende link staat het wat beter vermeld.

Toegevoegd op 03-06-2009 20:10:16
(Sorry Valentino, we posten precies tegelijk ;o) Ik doelde dus niet op jouw bijdrage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je hebt gelijk. Wat ik zei had ik ooit ergens gehoord. Volgende keer zal ik het ook opzoeken;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
merkte het :)
omdat de SI eenheid van een hoek radiaal (rad) is.
Een rechte hoek = "pi"/2 rad.
Een cirkel omvat 2"pi" rad.
(sorry dat ik pi schrijf maar ik weet niet waar het teken staat :P).

Als we dit nu doen in graden: een rechte hoek is 90 graden, een cirkel kunnen we construeren door 4 rechte hoeken.
90 graden . 4 = 360 graden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan het niet zo zijn dat pi of rad pas ontstaan en berekend zijn aan de hand van de 360 graden? (ik ben geen wiskundige hoor, dus kan zijn dat ik raaskal)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pi ontstaat als we de deling 22/7 uitvoeren (eenvoudige benadering van pi
betere benadering: 355/113 rad: we kunnen spreken van 1 rad als we weten dat de booglengte gelijk is aan de lengte van de straal van de cirkel. beide worden gebruikt op de cirkel de definiëren (formule), maar een echt bewijs ken ik ook niet :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm, maar waarvandaan haal je nou ik je berekening die 90 graden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
owacht, nu zie ik wat je doet.. je berekent gewoon het aantal graden in een cirkel, terwijl de vraag naar mijn mening was, hoe we ooit gedefinieerd hebben hoeveel graden een cirkel zou moeten zijn..
Volgens mij was 't omdat 't door veel getallen deelbaar was en er daarom makkelijk mee te rekenen zou vallen.

Toegevoegd op 03-06-2009 20:44:09
Deelbaar door:
2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 15, 18, 20, 24, 30, 40, 45, 90, 120, 180.

Toegevoegd op 03-06-2009 20:46:19
Oh, en natuurlijk 36, 60 en 72.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd; de Babyloniers vonden het niet voor niks zo'n geweldig getal.... Sommige mensen zijn het daar niet mee eens... daarom is ooit de verdeling van een cirkel in 400 gradiënten uitgevonden.