Waarom zijn bepaalde geuren zo geliefd?

Waarom zijn bepaalde geuren (vers gebakken brood, gemaaid gras, boslucht) bij heel veel mensen zo geliefd terwijl we van andere geuren (zurige lucht, ontlasting) massaal een afkeer hebben? Verschillen hier de "smaken" minder dan bij horen en proeven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Sommige geuren geven rust maar dat ligt er maar net aan wat je aantrekelijk vind en een fijne geur vind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze geuren zorgen voor een geluksgevoel.
Bij het ruiken van deze geuren wordt een bepaalde stof in de hersens aangemaakt waardoor dat geluksgevoel ontstaat.
Bij de meeste mensen is dit het geval.
Er zijn uitzonderingen, ik heb een vriendin wiens vader bakker was, zij associeert de geur van vers brood alleen met stress en hard werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze je doen denken aan iets lekkers of aan iets fijns.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons reukorgaan heeft enkele belangrijke functies die heel vroeg in de evolutie zijn ontstaan. Het waarschuwt ons voor gevaren, kleine en grote, zoals vuur en bedorven voedsel. Maar het heeft ook een meer gevoelige kant waardoor we kunnen genieten van bepaalde geuren die zelfs herinneringen naar boven kunnen halen. Ik bedoel dan vooral die herinneringen die emotioneel geladen zijn. Zo kan een geur je plotseling terugvoeren naar een voor jou betekenisvolle gebeurtenis uit het verleden. Ons geurgeheugen is groter is dan ons visueel geheugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat sommige geuren goed voor de gezondheid zijn.
Geleerden hebben ontdekt dat geuren „veel voorkomende problemen als angst, neerslachtigheid, vermoeidheid en slapeloosheid kunnen verlichten”, bericht The Toronto Star.

Uitleggend waarom dat zo is, verklaart Susan Schiffman, een hoogleraar aan de Duke University, dat „het deel van de hersenen dat de geuren registreert het voor herinneringen en emoties verantwoordelijke deel overlapt”. Derhalve „zijn geuren en emoties in fysiologisch opzicht nauw verwant”.

Gary Schwartz, een hoogleraar aan de Yale University, heeft ontdekt dat de geur van appelbollen de bloeddruk helpt verlagen. Uit andere onderzoekingen blijkt dat de geur van de „cipres vaak angst vermindert, terwijl basilicum, lavendel en rozen neerslachtigheid kunnen verlichten”. De geur van andere planten kan worden gebruikt om vermoeidheid en slapeloosheid te bestrijden. Psychologen tasten echter nog steeds in het duister over de vraag waarom slechts geuren die met aangename herinneringen geassocieerd worden, positieve resultaten opleveren.