Hoe weten trekvogels dat ze moeten beginnen aan hun trek naar het zuiden?

Vanochtend zag ik zo'n 20 ganzen overvliegen, op weg naar het zuiden. Toen vroeg ik me af, hoe gaat dat in z'n werk? Zitten ze met z'n allen in het park of in een vijver, en ineens zegt één gans: kom we gaan naar het zuiden. En de rest volgt? Of vertrekt er eentje, en onderweg sluiten er meerdere zich aan? Of verzamelen ze zich op een bepaalde plek, en als iedereen er is, vertrekken ze?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

het instinct om te trekken wordt getriggerd door de daglengte.
op een gegeven moment worden er steeds meer ganzen onrustig, en dat breidt zich uit tot er algemene onrust is.
er worden een paar proefvluchten gedaan, maar op een gegeven moment is iedereen zo ver, en vertrekken ze.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
graag gedaan!
Rieneke1
12 jaar geleden
viridiflavus, een aantal jaren terug was er een schitterende film in de bioscoop, naam weet ik helaas niet meer.
hierin werd de ganzentrek gevolgd.
ze vliegen niet naar de evenaar, maar ze trekken wel degelijk.
alle moeilijkheden waar ze mee te maken konde krijgen werden in beeld gebracht.
sommige ganzen raakten besmeurd met olie, andere werden uit de lucht geknald.
was een heel mooie en spannende docu.