De theorie achter de rekenmachine, chip en electronica is te begrijpen in boeken. Waar is het beter te bevatten zoals een kind fysiek met een telraam?

Toegevoegd na 1 week:
Ja, intoetsen en nacontroleren op het telraampje maar waar ik naar zoek is misschien moeilijk omschreven in mijn vraag. Ik neem jouw voorbeeld om het weer een draai te geven. Wanneer je intoetst op de rekenmachine is het niet fysiek te volgen. Een telraam wel: zien, voelen, schuiven. We maken de rekenmachine open en vergeten voor het gemak het display wat niet meer doet dan enkel oplichten met de input. Rekenmachine is open nu, ik toest in 1+3= theoretisch weten we wat zich afspeelt. De vraag is hoe het voor ons waarneembaar is? En natuurlijk we sluiten een ander apparaat aan om de zaak te meten maar dat wil ik niet weten. Ik wil graag weten hoe ik het stroompje wat al niet zichtbaar is bij die rekenchip berekend wordt. Hoe krijgen ze miljoenen berekeningen in zo een chippie en sterker hoe krijg je dat gebakken in dat kleine ding? Met een speciale machine, dat weet ik ook. Maar iemand heeft die machine moeten ontwikkelen om dat te maken en alles begint toch met een velletje papier en een potlood?

Toegevoegd na 1 week:
Oeps, dit stukje had bij de reactie gemoeten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je "maar" in plaats van waar? Dat zou de vraag al iets minder onduidelijk maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Waar' van waar kan ik het vinden ipv boeken.

Antwoorden (2)

Neem een eenvoudige wip in gedachten.
Leg op de rechterkant 3 balletjes en links 2.
De wip zal naar rechts vallen, door het gewicht van dat ene extra balletje.
Dat laat zich vertalen met 3-2=1 , want het doorslaan van de wip kan met 1 balletje links gecompenseerd worden.

En nu ga je natuurlijk vragen hoe SPSS werkt (een erg geavanceerd statistisch computerprogramma).
Dan heb je simpel gezegd meer wippen en meer balletjes nodig. De wippen staan met elkaar in verbinding en de balletjes kunnen van de ene naar de andere wip rollen.
Wat hierin overeind blijft, is dat je te maken hebt met wel of geen balletje, dus met een 1 of een 0 (nul).
Daar zijn alle chips, computers, rekenmachines etc. op gebaseerd.

Simpeler kan ik het niet uitleggen, of ik moet je verwijzen naar de boeken die je erover gelezen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een kind leert lezen, leert het ook cijfers lezen en combinaties maken. Mijn kleine nichtje leest een vijf op de rekenmachine en telt dat na met haar vingers. Zo controleert ze de telmachine, als ze 5 + 3 intoetst.
M.a.w. als je er eenmaal van overtuigd bent dat een machine doet wat die moet doen, kun je begrijpen dat er programmaatjes inzitten.